اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : غیرمسلمانان مکلف به فروع هستند ، اما به برکت اسلام آوردن ، تکالیف شرعی گذشته از آنان ساقط می شود ، ولی دیون ساقط نمی شود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه یازدهم جمادی الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی ، در این نشست ، در رابطه با اَعمال گذشته ی فرد غیرمسلمانی که مسلمان شده است ، فرمودند : اگر شخص غیرمسلمان ، مسلمان شود ، بابت سال های گذشته ای که خمس ، زکات ، فدیه ، و کفاره پرداخت نکرده ، چیزی بر گردن او نیست ، اما از این پس باید این اعمال را انجام بدهد ، ولی اگر به کسی مدیون است ، و یا کسی را کشته که باید دیه او را پرداخت کند ، این مساله در فقه مطرح شده که این مورد ، به گردن اوست ، و بایستی دیون را پرداخت کند.

معظم له با اشاره به آیات ۴۲ تا ۴۴ سوره ی مدثر : مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ، قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ، وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ، وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ، وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ، حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ ، شما را چه عمل به عذاب دوزخ گرفتار کرد؟ ، آنان جواب دهند که ما از نمازگزاران نبودیم ، و مسکینی را طعام نمی‌دادیم ، فرمودند : مشهور بین فقها این است که غیرمسلمانان ، مکلف به فروع هستند ، لکن اگر قبل از مرگ ، توبه کنند ، به برکت اسلام ، آنچه که در گذشته انجام نداده اند ، از آنان ساقط می شود ، اما اگر با این حالت ، از دنیا بروند ، همان گونه که بر اعتقادات مسئول هستند ، بر اعمالی که انجام نداده اند نیز مسئول می باشند.

ایشان در رابطه حکم قاصر و مقصر در رابطه با غیرمسلمانی که تا پیش از مرگ اسلام نیاورده اند ، فرمودند : مساله قاصر و مقصر ، محل اختلاف شدید میان فقها می باشد ، اما آنچه که مسلم است ، این است که قاصر ، مستحق عقاب نیست ، اما مقصر ، مستحق عقاب است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : فتوای مراجع تقلید ، اماره ای برای حجیت ، نزد شخص مقلد است ، و در زمانی که یقین و علم ، حاصل نشده باشد ، ظرف امارات ، که یکی از آنها فتوای مرجع تقلید است ، شک است ، اما اگر فرد به هر دلیل ممکن ، به یقین رسید ، و برای او علم حاصل شد ، و فتوای مرجع تقلید او خلاف یقین او بود ، آن فتوا ، برای او حجت نیست ، این مساله در رسائل عملیه ، در باب تقلید ، به شکل مفصل بیان شده است ، که فتوا برای مقلد حجت است ، در جایی که مقلد علم به چیزی ، چه موافق و چه مخالف آن ندارد.

معظم له با اشاره به نحوه ارث بردن نوه دختری و پسری از پدر بزرگ و مادر بزرگ پدری و مادری فرمودند : طبقه ی اول ارث ، اولاد و پدر و مادر هستند ، اگر پدر و مادر نباشند ، نوه ها هستند ، و اینها در عرض پدر بزرگ و مادر بزرگ هستند که طبقه دوم ارث می باشند ، و هرکدام ، به آن مقداری که به سبب آن ، به میت متصل هستند ، سهم می برند.

ایشان در ادامه فرمودند : در پدر بزرگ و مادر بزرگ پدری ، نوادگان ، سهم پدری را ارث می برند ، و در پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری ، سهم مادر را ارث می برند ، در اولاد نیز به همین صورت ، آن کسی که منتسب به پسر است ، سهم پسر را ارث می برد ، ولو دختر باشد ، و آن کسی که منتسب به دختر است ، و سبط و نوه دختری است ، سهم دختر را ارث می برد ، حتی اگر پسر باشد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند : حضرت زهرا بدون شک ، حجت هستند ، اما امام نیستند ، برای این که ، خدای متعال برای ایشان و هیچ زن دیگری از جمله حضرت مریم ، ممارست اعمال امام را قرار نداده است.

معظم له با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه فرمودند : حضرت زهرا سلام الله علیها در این خطبه فرموده اند که این فدکی که خدا برای ما قرار داده بود ، و فی ایدینا ، در دستان ما بود ، ( چون ید علامت ملک است ) ، عده ای بخل ورزیدند و فدک را از ما گرفتند ، و ما هم چیزی نگفتیم و با سخاوت برخورد کردیم ، و به خاطر آن برای بازپس گیری ، سراغ جنگ نرفتیم ، و حضرت در اینجا تاکید دارند که که ما برای فدک جنگ راه نمی اندازیم.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : عدم وثاقت ابن شهاب زُهری ، شرایط ولایت عدول مومنین ، جایگاه جریان استصحاب و برائت ، تلازم عقل و شرع در احکام شرعی ، شرح برخی از القاب حضرت زهرا سلام الله علیها ، احکام مربوط به ایلاء و ظِهار ، و نحوه محاسبه ی سال خمسی ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا