اخبارافغانستان

نهاد حقوق بشری رواداری: طالبان به‌ صورت سیستماتیک و هدفمند آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را محدود کرده‌ اند

یک نهاد حقوق بشری موسوم به «رواداری» با انتشار گزارشی می‌گوید که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به‌صورت سیستماتیک و هدفمند آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را در این کشور محدود کرده ‌اند.

این گزارش با عنوان «محدودیت، سرکوب و سانسور؛ وضعیت دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در افغانستان» روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت، منتشر شده و دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان را از ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۴ تحلیل و ارزیابی کرده است.

در این گزارش آمده است که طالبان قوانینی را که شامل حق دسترسی به اطلاعات و حق آزادی بیان بود، لغو و تعلیق کرده‌اند و اکنون هیچ مکانیسم حقوقی مؤثری که از رسانه‌ها و خبرنگاران در برابر فشار ناعادلانه گروه حاکم حمایت کند، وجود ندارد.

«رواداری» گفته است که مواردی را مستند کرده‌است که برخی از خبرنگاران، شاهدان عینی و بستگان قربانیان، به دلیل ارائه اطلاعات و مصاحبه با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری، بازداشت، زندانی و شکنجه شده‌اند.

براساس گزارش این نهاد، اداره‌ی استخبارات و وزارت‌های امر به معروف و نهی از منکر و اطلاعات و فرهنگ طالبان با استفاده از زور، تهدید، ارعاب، خشونت، بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران، استقلال و آزادی عمل رسانه‌ها را سلب کرده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا