آمریکااخبارجهان

دوم نوامبر روز جهانی امنیت خبرنگاران و اصحاب رسانه

دوم نوامبر از سال 2013 از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی امنیت خبرنگاران و اصحاب رسانه معرفی شده.

همزمان با فرارسیدن دوم نوامبر، آنتونیو گوترش گفته که کشورها باید محیط امن برای خبرنگاران ایجاد کنند تا آنان بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

گوترش در ایکس نوشته آزار و اذیت خبرنگاران، به‌ویژه زنان، به‌عنوان ابزاری برای خاموش کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

پس از آنکه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 ، دوم نوامبر به عنوان روز جهانی امنیت خبرنگاران و اصحاب رسانه تصویب شد همه ساله در این روز به معضل نبود امنیت در شغل ژورنالیزم پرداخته می شود .

نه تنها در زیستِ مدرن و امروزی ، آگاهی و میل به بیشتر دانستن در تمامی امور شاخص بسیار مهمی محسوب می شود بلکه در مبانی اسلام علوی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام هم شهروندان دارای حق دانستن و اطلاع و متعاقبا حق نقد حاکم هستند .

انسان عصر مدرن بدون آگاهی از اطراف خود و گذشته و حال و آینده اش گویی تنها و بی کس در صحرایی خشک و بی آب و علف با چشم و گوش بسته رها شده باشد.

اما از سوی دیگر اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه از آزادی و امنیت لازم برخوردار نباشند و همواره مورد تهدید و ارعاب و کشتار و حبس و تغییر شغل قرار بگیرند نمی توانند آنطور که باید و شاید به وظایف خود عمل کنند و فرایند آگاهی رسانی مختل و متقابلا شهروندان ابزار لازم برای انتخاب درست و عمل شهروندی مسئولیت پذیرانه را نخواهند داشت.

اغلب کشورهای عربی و اسلامی در خاورمیانه و شمال افریقا در صدر کشورهایی هستند که نظام های حاکم در آن کشورها از مخلین آزادی و امنیت خبرنگاران محسوب می شوند.

شاخص آزادی و امنیت خبرنگاران و به تعبیری مسئله ختم پیگرد و معافیت خبرنگاران از مجازات از شاخص های مهم توسعه سیاسی و اجتماعی جوامع رو به رشد محسوب می شود .

هرچه خبرنگاران و اصحاب رسانه در نقد نظام های سیاسی حاکم آزادانه تر و با امنیت و آسایش بیشتر عمل نمایند اولا مانع از رشد فساد در آن کشور می شوند و ثانیا حاکمیت ها با تمرین تحمل نقد پذیری فرایند اصلاح و نقد را از درون نهادینه نموده و از بحران های اجتماعی حاصل از انفجار اعتراضات و بروز خشونت و تخریب زیرساخت ها و آشوب ها جلوگیری می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا