آفریقااخبار

نگرانی دو مقام ارشد سازمان ملل از خشونت‌ها در سودان

یک سال پس از نزاع بین طرف های درگیر، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت از افزایش خشونت‌ها در سودان ابراز نگرانی کرد.

سازمان ملل متحد وضعیت سودان را بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان توصیف کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از کمبود شدید مواد ضروری و تشدید وخامت اوضاع در سودان سخن گفته است.

فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که به شدت نگران تشدید خشونت‌ها در شهر الفاشر سودان در شمال دارفور است، جایی که ده‌ها نفر در دو هفته گذشته کشته شده‌اند.

سازمان ملل هم‌چنین اعلام نموده که از خشونت علیه زنان و دخترانی که در مناطق درگیری گرفتار شده اند، به ویژه در اطراف خارطوم، دارفور، کردوفان وحشت زده شده است.

سیف ماگانگو، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در آفریقا در یک کنفرانس خبری گفت که فولکر ترک با تشدید خصومت‌ها بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، با هر دو طرف ارتباط برقرار نموده و درخواست خود را مبنی بر ترک خصومت‌ها مطرح کرده است.

فولکر ترک هم‌چنین خاطرنشان کرده: گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دو طرف با استفاده از سلاح‌های انفجاری با تأثیرات گسترده، مانند گلوله‌های خمپاره و راکت‌های شلیک شده از جت‌های جنگنده، در مناطق مسکونی حملات بی‌رویه‌ای انجام داده‌اند.

پیش از این پرامیلا پاتن نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خشونت‌های غیر اخلاقی، و جویس مسویا معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در بیانیه‌ای گفته بودند که از خشونت علیه زنان و دختران وحشت زده شده‌اند.

این دو مقام ارشد سازمان ملل گفتند: میلیون‌ها غیرنظامی به ویژه در خطر فرار از مناطق درگیری در جستجوی سرپناه، در داخل سودان و کشورهای همسایه هستند، با این حال، ابعاد واقعی این بحران نادیده می‌ماند که نتیجه گزارش‌های ناقص به دلیل برچسب خوردن و رسوایی، ترس از انتقام‌جویی و عدم اعتماد به نهادهای ملی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا