اخبارافغانستانجهان اسلام

درخواست عفو بین الملل از طالبان برای آزادی و لغو تعلیق فعالیت خبرنگاران دربند دو تلویزیون

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط چهار خبرنگار از بند طالبان در استان‌های خوست و غزنی و لغو دستور تعلیق فعالیت تلویزیون‌های «نورین» و «بَریا» از سوی این گروه شد.

این نهاد روز جمعه، ۷ اردیبهشت با انتشار اعلامیه‌‌ای گفته است که هیچ خبرنگاری نباید به خاطر انجام وظیفه‌ اش به زندان بیفتد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از طالبان خواسته است که با توقف حمله به رسانه‌ها، از تخریب کامل آزادی بیان در افغانستان جلوگیری کنند.

این نهاد افزوده است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، بیش از نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده ‌اند و دو سوم خبرنگاران این کشور کار خود را ترک کرده ‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است، فضای آزادی بیان با حملات مداوم طالبان به شدت کاهش یافته است و تا آگوست ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد از زنان روزنامه ‌نگار به‌دلیل افزایش محدودیت‌ها توسط طالبان رسانه‌ها را ترک کرده‌ اند.

اعلامیه عفو بین‌الملل در حالی منتشر شده که گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌ و بارها خبرنگاران را بازداشت و زندانی و فعالیت رسانه‌ها را متوقف کرده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا