اخبارجهانجهان اسلام

ابراز ناراحتی گوترش از وضعیت مسلمانانی که نتوانستند عید فطر را جشن بگیرند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن تبریک عید فطر به مسلمانان سراسر جهان اظهار داشت: که برخی از مردم در غزه و سودان به دلیل گرسنگی و خشونت نمی‌توانند عید را جشن بگیرند.

وی در پیامی ویدئویی که به مناسبت عید فطر منتشر شده، ضمن تبریک این عید به جامعه مسلمانان در سراسر جهان گفت که به دلیل وضعیت مردم غزه «دلشکسته» است.

آنتونیو گوترش از خشونتی که بر مسلمانان غزه، سودان و دیگر مناطق اعمال می‌شود ابراز تاسف کرد و افزود: «اینکه در غزه، سودان و بسیاری از مناطق دیگر، به دلیل درگیری و گرسنگی، بسیاری از مسلمانان نمی‌توانند عید را به درستی جشن بگیرند من را محزون و دلشکسته می‌کند».

عید فطر در غزه در حالی از راه رسیده که بیش از ۱۸۰ روز از جنگ در این نوار محاصره شده می‌گذرد، و به گفته وزارت بهداشت غزه، دست کم ۳۳ هزار فلسطینی که بیشتر آنان زن و کودک بوده اند، در این جنگ، جان باخته اند.

این جنگ پس از تهاجم مرزی هفتم اکتبر توسط گروه حماس به اسرائیل که جان ۱۲۰۰ نفر را گرفت، آغاز شد.

بسیاری از زیرساخت های غزه از آن زمان ویران شده و یک میلیون و نهصد هزار نفر از ساکنان آن به اجبار آواره شده اند.

با شروع عید سعید فطر، منطقه غزه همچنان در آستانه قحطی و بیماری ساکنان آن است، سازمان جهانی بهداشت از ماه گذشته در مورد مرگ کودکان به دلیل عوارض ناشی از سوء تغذیه گزارش هایی ارائه نموده است.

تاکنون دست کم ۲۷ نفر (که ۲۳ نفر آنان کودک بودند) به دلیل سوء تغذیه حاد و کم آبی در شمال غزه جان خود را از دست داده اند.

سودان هم از آوریل سال گذشته طی درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) ویران شده است.

طبق گزارش سازمان ملل بیش از ۱۳ هزار نفر کشته و بیش از ۸ میلیون نفر آواره شده اند، در حالی که نیمی از جمعیت این کشور یعنی ۲۵ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا