اخبارجهانجهان اسلام

بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی درباره درگیری‌های بین فلسطین و اسرائیل؛ چرخه خشونت موجب قربانی شدن بی گناهان خواهد شد

نبرد میان حماس و اسرائیل وارد ششمین روز خود شد ، اما در این میان آنچه اتفاق افتاده چرخه خشونتی است که موجب قربانی شدن بیگناهان فراوانی گردیده است.

این درگیری های خونین ، واکنش های مختلفی را با خود به همراه داشته و از جمله دفتر آیت الله العظمی سیستانی درباره درگیری‌های بین فلسطین و اسرائیل ، بیانیه ای صادر نموده است.

دفتر آیت الله العظمی سیستانی با انتشار بیانیه ای به فاجعه انسانی جنگ میان حماس و اسرائیل واکنش نشان داده و در بخشی از این پیام آورده است : نوار غزه این روزها در معرض بمباران مداوم و حملات شدید و کم‌سابقه‌ای قرار دارد ، و خسارت و مشکلات بسیاری برای مردم بی‌نوا به بار آورده است.

در این بیانیه با اشاره به قربانی شدن و زخمی شدن بیش از شش هزار غیرنظامی بی‌گناه آمده است : این حملات ، موجب آوارگی شمار زیادی از مردم و تخریب مناطق مسکونی گسترده شده است، این بمباران ها ، مناطق مختلفی را هدف گرفته به طوری که مکان ایمن برای پناه مردم باقی نمانده است.

در بحران جاری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که پس از حمله روز شنبه حماس به اسرائیل آغاز شد ، تا کنون دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر در غزه و هزار و ۳۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز مجروح گردیده‌اند ، گمان می‌رود حدود ۱۵۰ گروگان اسرائیلی و نیز تعدادی از شهروندان دیگر کشورها در اختیار حماس باشند.

از ساعات اولیه بامداد شنبه ۱۵ مهر هزاران موشک از غزه به اسرائیل شلیک شد و ده‌ها نیروی مسلح فلسطینی به شهرک‌های اسرائیلی نفوذ کردند.

ارتش اسرائیل هم پس از حملات حماس ، به صورت گسترده و مرگبار علیه نقاط مختلف منطقه غزه حملات خود را آغاز و هم چنان این حملات را ادامه می دهد.

به دلیل از کار افتادن نیروگاهی در نوار غزه ، به دلیل کمبود سوخت ، برق این منطقه برای بیش از ۲ میلیون نفر به طور کامل قطع شده ، و هم اکنون در این شهر محاصره شده ، برق، آب و گاز وجود ندارد.

حملات اسرائیل همچنین به ده‌ها ساختمان مسکونی، دفاتر شرکت‌های مخابراتی، و ساختمان‌های دانشگاه اسلامی غزه خسارت زیادی وارد کرده است.

درگیری اخیر میان حماس و اسرائیل ، موضع گیری متفاوت تر سران دولت ها و مقام های بین المللی و حتی مردم دنیا ، نسبت به نزاع های پیشین را به همراه داشته ، چرا که در گذشته ، همواره به جز برخی از کشورهایی که همواره حامی اسرائیل بوده اند ، اغلب مردم ، سازمان های حقوق بشری و بین المللی و حتی مقام های دنیا ، نسبت به مظلوم واقع شدن مردم غزه ، و مشروع بودن حق دفاع برای حماس ، تصریح داشتند ، اما این بار ، شاهد مواضع متفاوت تر از گذشته و کاملا فضای دو قطبی در قبال این حادثه در سراسر دنیا هستیم ، و دیگر هم چون گذشته ، انگشت اتهام فقط به یک سو دراز نمی شود.

در پی این حملات ، دولت ها و مقام های کشورهای مختلف ، هم چنین سازمان ها و شخصیت های بین المللی در قبال این فاجعه انسانی ، واکنش های گوناگونی از خود نشان داده اند و به تناسبِ دیدگاه های خود ، یکی از طرف های درگیر را مقصر اصلی دانسته و به جنایت جنگی متهم کرده اند و یا به هر دو طرف ، ارتکاب جنایات جنگی را نسبت داده اند و یا در برخی موارد ، هم دو طرف را به خویشتن داری و تلاش برای گفتگو برای دستیابی به آتش بس دعوت نموده اند.

لازم به ذکر است که تلاش های فراوانی برای پایان دادن به این درگیری های خونین و فاجعه انسانی توسط نهادهای بین المللی و مقام های کشورهای مختلف ، طی ارتباط با هر دو طرفِ درگیر صورت گرفته و هم چنان ادامه دارد و امید است هر چه زودتر ، شاهد پایان یافتن هر چه سریع ترِ چرخه خشونت که موجب قربانی شدن بی گناهان فراوانی تاکنون شده ، باشیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا