اخبارافغانستانجهان

محکومیت اقدام های تحریک‌ آمیز طالبان علیه شیعیان افغانستان توسط سازمان «شیعه رایتس واتچ»

سازمان حقوقی «شیعه رایتس واتچ» با انتشار بیانیه ای رسمی، اقدام های تحریک‌ آمیز طالبان علیه شیعیان افغانستان در موضوع عید فطر امسال را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه که نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسید، آمده: گزارش های نگران‌ کننده اى كه از مرکز ولایت عمدتا شیعه ى “دایکندی” در افغانستان رسیده، حاکی از آن است که نظامیان طالبان پس از اعلام روز جمعه، اول اردیبهشت ۱۴۰۲ به عنوان عید فطر، با استقرار نیرو در مسیر، ده ها شیعه را با زور و تهدید مجبور به خوردن روزه کردند و تعداد زیادی را مورد اذیت و آزار قرار دادند و جمعی را نیز زندانی کردند.

لازم به ذكر است، شیعیان افغانستان با پیروی از مراجع تقلید شیعه، روز شنبه را عيد فطر اعلام کرده بودند.

این بیانیه افزود: طالبان با پیش‌گرفتن سیاست های زورگویانه در برخورد با شیعیان افغانستان، افزون بر زیر‌ پا گذاشتن همه تعهدات بین ‌المللی مندرج در توافقنامه دوحه، چهره پلید خود را بار دیگر آشکار ساخته و خاطرات تلخ دادگاه هاى تفتیش عقاید قرون وسطایی را زنده کرده است. 

در ادامه ى بیانیه ى سازمان «شیعه رایتس واتچ» آمده: در حالیکه ملت افغانستان با شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، گروه طالبان با اقدامات ستیزه‌ جویانه خود علیه اقليت های مذهبی و قومی و پیش گرفتن سیاست های تبعیض آمیز علیه اقشار ملت افغانستان، حالت تنش و التهاب داخلی را تشدید کرده و کشور را بر لبه ى پرتگاه جنگ خانمان سوز داخلی قرار می دهد.

سازمان “شیعه رایتس واتچ” ضمن تقبیح اقدام های اخیر طالبان علیه شیعیان هزاره افغانستان، خواستار اقدامات مؤثر از سوی جامعه بین‌ المللی است تا از طریق اعمال فشار، طالبان را به بازنگری سیاست هاى بی‌ رویه خود و اجرای مفاد توافقنامه دوحه وادارد.

سازمان شیعه رایتس واتچ همچنان با هشدار از شتابزدگی جامعه بین‌المللی در به رسمیت شناختن حکومت طالبان بدون تشکیل دولت همه‌شمول در افغانستان، این اقدام را خطرناک توصیف کرده و از پیامدهای منفی آن بر ثبات و امنیت جهانی بر حذر می دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا