اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: زیارت اربعین فقط شامل روز اربعین است اما طبق روایات متواتر برای آن توسعه قائل شده اند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه ۲۸ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست ، با اشاره زمان و فضیلت زیارت اربعین فرمودند : زیارت اربعین یعنی روز اربعین ، نه یک روز قبل و نه یک روز بعد و نه حتی شب اربعین ، اما روایات متواتری در جزئیات مختلفه وجود دارد که برداشت من و فتوای فقها من حیث المجموع بر این قرار می گیرد که در تمامی مستحبات توسعه شرعیه از حیث مکان و زمان و سایر جهات وجود دارد که زیارت اربعین هم یکی از همین موارد است.

معظم له در ادامه فرمودند مثلا اگر کسی در آستانه اربعین و چند روز قبل از این روز به زیارت رفت اما نتوانست در روز اربعین بماند یا چند روز بعد از اربعین رسید ، از مجموع ادله چنین استفاده می شود که چون در مستحبات ، از جمیع وجوه تا قدری که اِرتِکاز مُتَشَرّعه قبول دارد ، توسعه وجود دارد ، لذا اشکالی ندارد.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند اِرتِکاز مُتَشَرّعه شامل چند روز قبل یا چند بعد می شود ، نه این که کسی اول ماه صفر زیارت برود یا در ماه ربیع زیارت برود ، این دیگر زیارت اربعین نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند در چنین شرایطی آثار ثواب هم بر چنین زیارتی مُتَرَتّب است همانند نماز شب که اگر چه وقت فضیلت آن نیمه شب است اما اگر قبل از نیمه شب یا در طول روز به دلایلی خوانده شد ، ثواب نماز شب را خواهد داشت.

معظم له هم چنین در این نشست علمی فرمودند پیامبر اکرم در دوران بسط یدشان در مدینه و امیرالمومنین در دوران حکومت قریب به پنج سال خود ، هیچ گاه ، جهاد ابتدایی نکردند ، با این که در همه جا کفار و مشرکین بودند اما نه پیامبر و نه امیرالمومنین با کفار و دشمنان نجنگیدند و حتی آن ها را اخراج نکردند.

ایشان در ادامه فرمودند مرحوم شیخ محمد جواد بلاغی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی بزرگ در سامرا دو کتاب به نام های الهدی الی دین المصطفی و الرحلة المدرسیة دارد که در این کتاب ها به صورت مفصل تمامی جنگ ها و سرایای پیامبر اکرم را که حدود هشتاد مورد بوده ، بررسی کرده و ثابت کرده که تمامی این جنگ ها دفاعی بوده و هیچ کدام ابتدایی نبوده است.

آیت الله العظمی شیرازی تاکید فرمودند خداوند برای انسان ، به خاطر کفر و عدم اعتقاد به دین ، در دنیا عقوبت قرار نداده و حتی در آخرت هم به مقداری که به او عقل داده ، چون عقل ، حجت باطنی است که خدا به انسان عطا کرده ، همانند حجت ظاهری مثل انبیاء و رسل ، اگر به عقلش نرسید و قاصر بود ، مورد عقوبت قرار نمی گیرد چرا که خدای متعال عادل است.

معظم له در ادامه فرمودند در چنین مواردی ، چنین فردی یا در آخرت امتحان می شود و یا نه در بهشت و نه در جهنم در اعراف قرار می گیرد.

ایشان در ادامه با اشاره به آیه ۲۹ سوره توبه ، قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ (ای اهل ایمان) با هر که از اهل کتاب (یهود و نصاری) که ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده حرام نمی‌دانند و به دین حق (و آیین اسلام) نمی‌گروند قتال و کارزار کنید تا آن‌گاه که با دست خود با ذلت و تواضع جزیه دهند ، فرمودند : شبیه این آیه شریفه ، آیات فراوان دیگری هم در قرآن آمده است که توسط فقها مورد بررسی و بحث علمی دقیق قرار گرفته ، و با جمع همه ادله یعنی روایات و آیات دیگر قرآن باز هم به این نتیجه می رسیم که ما جهاد ابتدایی نداشته ایم.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با اشاره به حدیث نقل شده از امام صادق : إِنَّ أَمْرَنَا سِرٌّ مُسْتَتِرٌ وَ سِرٌّ لاَ يُفِيدُهُ إِلاَّ سِرٌّ وَ سِرٌّ عَلَى سِرٍّ وَ سِرٌّ مُقَنَّعٌ بِسِرٍّ ، فرمودند مفهوم سرّ از این عبارات مشخص نیست ، چرا اگر مشخص بود دیگر به آن سرّ گفته نمی شد.

ایشان در ادامه فرمودند در روایات هم آمده که ائمه علیهم السلام در برخی موارد تاکید می کردند که مثلا این مطلب را نقل نکنید و یا آن را پخش نکنید ، به عنوان مثال در ایام غیبت صغری در رابطه با تسمیه حضرت تاکید شده بود که ذکر نشود چرا که دشمنان ، شیعیان را مورد تعقیب قرار می دادند و آنان را اذیت می کردند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : توضیح امر ارشادی ، چگونگی قرار دادن طرق حلال توسط شارع مقدس در روایات و سایر ادله ، چگونگی تشخیص ذبیحه حلال و حرام ، قاعده ید در مورد ذبیحه ، معنای شرعی عدالت در مورد افراد ، شرائط فردی که زکوة و خمس دریافت می کند ، موارد برّ والدین و عاقّ والدین ، حکم شرعی ازدواج با دختری که با مادر او زنا شده ، برخی از احکام طلاق ، احکام مربوط به ربیبه ، تفاوت نبی و رسول ، معنای مغبون بودن انسان اگر دو روزش مساوی بود ، و دلیل تفاوت فتاوا و استنباط های فقها ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا