اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : هنگام بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده ، و یا هر گونه اختلاف مالی میان دو نفر ، بایستی به حاکم شرع و فقیه جامع الشرایط ، برای حل اختلاف مراجعه شود ، تا با حکم او ، اختلاف حل و فصل شود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه بیست و چهارم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم فسخ در برخی از موارد صلح ، فرمودند : اگر کسی زمینی را در زمانی که قیمت آن پایین بوده ، صلح کرد ، و پس از مدتی که قیمت آن زمین ، افزایش پیدا کرد ، پشیمان شد ، از آنجا که صلح مانند بیع ، عقد لازم است ، پشیمانی فایده ندارد ، و معامله به پایان رسیده است.

معظم له در رابطه با حکم برخی از معامله هایی که در آنها ، قیمت کالا ، با گذشت زمان افزایش می باید ، فرمودند : اگر کسی ، جنسی را به فرد دیگری فروخت ، و خریدار در همان زمان ، پول آن را پرداخت نکرد ، و پس از گذشت چند سال خواست پول آن را بپردازد ، در این صورت ، به میزان ارزش فعلی آن ، مدیون است.

ایشان در رابطه موارد بروز اختلاف میان خریدار و فرشنده ، و یا هر گونه اختلاف مالی میان دو نفر ، فرمودند : چنانچه میان دو نفر ، چنین اختلاف هایی پیش آمد ، و هر کدام ، خود را طرف حق ، تصور می کرد ، اگر توانستند به توافق دست یابند ، ملاک همان خواهد بود ، اما اگر به توافق دست پیدا نکردند ، بایستی به حاکم شرع و فقیه جامع الشرایط ، برای حل اختلاف خود مراجعه نمایند ، تا او با حکم خود ، اختلاف میان آنان را حل و فصل نماید.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اگر کسی ازدواج نمود و برای زوجه اش در بیست سال قبل ، مثلا یک میلیون تومان مهریه قرار داد ، و در حال حاضر خواست ، مهریه را بپردازد ، بایستی به اندازه ی ارزش آن پول ، در زمان حال ، مهریه را بپردازد.

معظم له در رابطه جواز شهادت ثالثه در تشهد طبق نص روایات ، فرمودند : در روایتی که مرحوم شیخ طوسی در کتاب خود به نام مصباح المتهجد آورده ، بدون اعاده ی ( أَشْهَدُ ) ، بعد از شهادت ثانیه ، بگوید : و ان علیا نعم الولی ، چون در روایت آمده ، اشکال ندارد ، اما اگر ( أَشْهَدُ ) را در نماز ، اضافه کند ، و یا اضافه بر آنچه در روایت آمده ، اشکال دارد.

ایشان در ادامه فرمودند : تلاش کنید تا جوانان شیعه ، جوانان خانواده ، جوانان روستاها ، جوانان شهرها ، جوانان اقوام و اقربا ، جوانان مدرسه ها و دانشگاه ها ، اعم از دختر و پسر ، از شما دور نشوند.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند : موضوع مهم در روزگار فعلی این است که قوای باطل در تلاش جهت گمراه کردن جوانان بوده و قصد فریب آنان را دارند ، و می کوشند که آنان را از اهل بیت علیهم السلام دور کنند.

معظم له در ادامه فرمودند : بر همه ی شما مردان و زنان مومن لازم است که تلاش کنید که جوانان خود ، چه دختر و چه پسر را از خودتان دور نکنید ، بلکه آن ها را در کنار خودتان جمع کنید ، و آنان زیر سایه اهل بیت علیهم السلام حمایت نموده و به شناخت معارف اهل بیت ، نه کم و نه زیاد آشنا و ترغیب نمایید ، این نه تنها وصیت من بلکه نصیحت من به شماست ، که از میراث اهل بیت علیهم السلام اخذ شده است.

ایشان در رابطه با حکم فروش مواردی که در شرع حرام است ، فرمودند : مطلبی را شیخ انصاری در مکاسب محرمه نقل کرده ، که محل اختلاف است ، و به روایتی استناد کرده که «بیع ممن یستحل» اشکال ندارد ، یعنی فروختن چیزهایی که نزد مسلمانان حرام ، اما نزد غیرمسلمانان ، حلال است ، به غیرمسلمانان جایز است ، و برخی از فقها گفته اند و من هم برداشتم همین است که فروختن چیزی که نزد مسلمانان حرام است ، به غیرمسلمان هایی که آن را حلال می دانند ، یا به مسلمانی که مومن نیست ، و آن را حلال می داند ، مطلقا جایز است ، فقط من در دو چیز استثنا کرده ام ، اول خمر ، ولو غیرمسلمان ، آن را حلال بداند ، و مسلمان ، حق ندارد که آن را بفروشد ، و در مقابل ، پول آن را بگیرد ، و دوم خنزیر.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم فروش انواع سگ فرمودند : فروش سگ از جمله سگ خانگی ، سگ مزرعه ، سگ صید و سگ نگهبان ، استثنا شده و اشکالی ندارد.

معظم له در رابطه با حکم فروش مواد مخدر فرمودند : فروش مواد مخدر جایز نیست ، مگر به عنوان معالجه ، و به مقدار ضرورت باشد ، اما اگر باعث ایجاد فساد در جامعه شود ، حرام است ، و مرحوم شیخ انصاری در ابتدای مکاسب ، حدیثی از امام معصوم علیه السلام نقل کرده که : «ما یاتی منه الفساد محضا».

ایشان در رابطه با حکم فروش حیوانات درنده فرمودند : فروش حیوانات درنده مانند گرگ و شیر و ببر ، جایز است ، حتی اگر به غیرمسلمانی که از گوشت آنها استفاده می کند ، چرا که فروشنده ، به این قصد ، آن را نمی فروشد که خریدار ، گوشت آن را مصرف کند ، بلکه به این نیت ، آن را می فروشد که پول آن را به دست آورد ، این مطلب را شیخ انصاری در مکاسب ، نقل کرده که اگر فروش به قصد حرام نباشد ، اشکال ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : مرحوم شیخ انصاری ، هم چنین در مکاسب ، این مساله را مورد اشاره قرار داده ، و اجماعی نیز می باشد که فروش خرما و انگور ، به فردی که آن را تبدیل به شراب می کند ، اگر به دو صورت نباشد ، حرام نیست ، اول آنکه اگر خرما و انگور را به دیگری می فروشد ، به نیت آنکه خریدار ، آن را تبدیل به شراب کند ، حرام است ، دوم آنکه فروش خرما و انگور و تبدیل شدن آن به شراب ، یک خرید و فروش عادی نیست ، بلکه به مقدار بسیار زیادی مثلا هزاران تن شده و تبدیل به یک جریان شراب سازی گردیده ، که آن هم حرام است ، چون «ما یاتی منه الفساد محضا».

ایشان هم چنین فرمودند : اما اگر کسی به خرما فروش ، و یا انگور فروش مراجعه کرد ، و در حد یک و یا دو کیلو انگور یا خرما خریداری کرد ، و فروشنده می داند که خریدار ، آن را تبدیل به شراب می کند ، ولی فروشنده نه به نیت آنکه خریدار ، خرما یا انگور را به شراب تبدیل می کند ، بلکه به نیت دریافت پول آن ، این معامله را انجام می دهد ، این حرام نیست.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : کیفیت زیارت امیرالمومنین ، موارد جواز فروش وقف ، برخی از احکام نذر ، و برخی از مواردی که موجب ساقط شدن عدالت امام جماعت می شود ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا