اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : سیره رسول خدا و امیرالمومنین به گونه ای بود که به کسی ، حتی به بسیاری از دشمنان خود ، نسبت ارتداد نمی دادند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه ، بیست و دوم ربیع الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست در ربطه با احکام ارتداد فرمودند : مساله ارتداد ، مساله ساده ای نیست و به راحتی نمی توان به کسی نسبت ارتداد داد ، و گاه برخی از مواردی که تصور می شود ارتداد است ، در واقع ارتداد نمی باشد ، بلکه به دلیل برخی از حساسیت هایی که برخی از مردم و مومنان ، نسبت به بعضی از اعتقادات خود دارند ، برخی از موارد را ارتداد تلقی می کنند ، اما هنگامی که در آن موضوع دقت می شود ، مشخص می شود که ارتداد از دین صورت نگرفته است.

معظم له با اشاره به آیه ۱۳۷ سوره نساء : إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند ، فرمودند : در زمان رسول خدا با آن که برخی از افراد ، بارها ایمان می آوردند ودوباره کافر می شدند و باز هم دوباره برمی گشتند ، زسول خدا با آنان معامله ارتداد نمی کردند ، و هم چنین امیرالمومنین صلوات الله علیه ، در رابطه با کسانی که با ایشان جنگیدند و در مقابل حضرت ، شمشیر کشیدند ، حتی برخی به ایشان دشنام دادند ، و بالاتر از آن ، گاه نسبت کفر به امیرالمومنین می دادند ، اما حضرت با آنان ، معامله کفار ننمودند ، بلکه هم چون مسلمانان با آن ها معامله می کردند.

ایشان در ادامه فرمودند : جمعی از فقها از جمله مرجع تقلید راحل ، مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی گفته اند که اگر کسی دچار فساد فکری شد اما آن فساد در جامعه ، فراگیر نشد ، احکام ارتداد در مورد او جاری نمی شود.

آیت الله العظمی شیرازی در زمینه ی موضوع اثبات کفر در رابطه با ذات خدای عزوجل فرمودند : برخی از فقها گفته اند و در عروة الوثقی هم این مساله موجود است که برخی از افراد که منکر برخی از مسلمات نسبت به خدای عزوجل می شوند ، در این صورت ، حکم او ، حکم کافر است ، حتی اگر وجود خدا را قبول دارد اما می گوید خدا جسم است ، و یا وجود خدا را قبول دارد اما برای خدا اشکالی تصور می کند ، مشهور این است که حکم این افراد ، حکم بقیه ی کفار است

معظم له با تاکید بر این که نحن ابناء الدلیل ، فرمودند : در رابطه با حکم کسی که ولایت را قبول ندارد ، بین فقها در این مساله اختلاف وجود دارد ، عده ای گفته انداعمال او صحیح است اما مورد قبول واقع نمی شود ، و جماعتی گفته اند و من هم تصور می کنم که این قول صحیح تر است که حتی اعمال چنین فردی صحیح نمی باشد.

ایشان هم چنین با اشاره به اولین خطبه امیرالمومنین پس از خلافت ظاهری فرمودند : حضرت امیر صلوات الله علیه در آن خطبه فرمودند همان گونه که خدای عزّوجل توحید را بدون نبوت نمی پذیرد ، یعنی اگر کسی بگوید توحید را قبول دارم اما نبوت را قبول ندارم ، خدا می گوید من این توحید را نمی خواهم ، در ادامه حضرت فرمودند همین گونه اگر کسی توحید و نبوت را قبول کرد اما ولایت و امامت را قبول نکرد ، این را هم خدا نمی پذیرد ، چون شرط پذیرش توحید است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حکم حرکت در نماز در حال قرائت ، شرح آیات ۲۷۶ و ۲۷۸ سوره بقره ، حکم تزاحم بین تطهیر مسجد و اقامه نماز ، توضیحاتی در رابطه با قاعده فراغ ، تجاوز ، و تسامح ، حکم نجاست موش ، حکم خرید و فروش چیزهای حرام ، تفاوت تواتر لفظی و معنوی و اجمالی ، حکم سرایت نجاست به اشیاء جامد و مایع ، تفاوت جبر میان انسان و موجودات غیر ذوی العقول ، مواردی در رابطه با تالیف قلوب ، و مقدار پوشش لازم برای زنان در نماز و غیر نماز ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا