اخبارجهانجهان اسلام

امتناع کشورهای اسلامی از حمایت مسلمانان اویغور در سازمان ملل

کشورهای اسلامی از حمایت مسلمانان اویغور در سازمان ملل امتناع ورزيدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با برگزاری مناظره اى، درباره تخلفات ادعایی چین در استان سین کیانگ رای منفی داد که یک شکست بزرگ برای کشورهای غربی محسوب مى شود.

پس از آن که میشل باشله«کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل»، ماه گذشته گزارش خود را درباره استان سین کیانگ منتشر کرد و به جنایات احتمالی علیه اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان در دورترین منطقه ى غرب چین اشاره کرد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با برگزاری مناظره اى، درباره تخلفات چین در استان سین کیانگ رای منفی داد.

نکته ی قابل توجه و شرمانه در جلسه این شورا، امتناع کشورهای اسلامی از حمایت مسلمانان اویغور در سازمان ملل بود.

پس از فشار شدید پکن، 47 عضو شورا در ژنو با 19 رأی در مقابل 17 رأی، مخالفِ برگزاری مناظره شدند و البته 11 عضو نيز رأی ممتنع دادند.

کشورهایی که به برگزاری این مناظره رای منفی دادند عبارتند از: بولیوی، کامرون، چین، کوبا، اریتره، گابن، اندونزی، ساحل عاج، قزاقستان، موریتانی، نامیبیا، نپال، پاکستان، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی، ازبکستان و ونزوئلا. .

همچنين کشورهای آرژانتین، ارمنستان، بنین، برزیل، گامبیا، لیبی، هند، لیبی، مالزی، مکزیک و اوکراین از رای دادن خودداری کردند.

به گزارش شبكه خبرى الحُره، فیل لینچ«مدیر کل سرویس بین‌المللی حقوق بشر»، گفت: «شرم‌آور» است که «کشورهای مسلمان در سازمان ملل، تا حد زیادی از بحث و گفتگوى‌ درباره نقض حقوق اویغورها حمایت نکردند».

ویبریان رودیارد «سفیر اندونزی»گفت: ما به عنوان بزرگترین کشور مسلمان جهان با یک دموکراسی پویا، نمی توانیم چشم خود را بر مصیبت برادران و خواهران مسلمان خود ببندیم.

با این حال، او اضافه کرد؛ از آنجایی که چین موافقت نکرد، این بحث “به پیشرفت معناداری منجر نخواهد شد”، بنابراین اندونزی رای “منفی” داد.

هند المفتاح سفیر قطر بار دیگر این برداشت را تکرار کرد.

ناظران می گویند که کشورهای آفریقایی با فشارهای شدیدی مواجه شده اند چرا که پس از ایجاد زیرساخت های عظیم و سرمایه گذاری های دیگرچین در این کشورها، آنها به چین بدهکارند.

با این حال، سفیر بریتانیا، سیمون مانلی، گفت که “تعداد زیادی از کشورها در مورد نقض فاحش حقوق بشر، صرف نظر از اینکه چه کسی مرتکب آنها می شود، ساکت نخواهند شد.”

به گفته ژروم بونافون، سفیر فرانسه در سازمان ملل، کشورش از رد این متن متأسف است؛ وی تاکید کرد که گزارش باشله “سوالاتی اساسی را مطرح می کند و نشان می دهد که استانداردهای دوگانه نمی تواند وجود داشته باشد.”

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتر نوشت: این یک پیروزی برای کشورهای در حال توسعه و یک پیروزی برای حقیقت و عدالت است.

وی افزود: حقوق بشر نباید بهانه ای برای دروغ پردازی و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر قرار گیرد.

لازم به ذکر است ماه گذشته، ایالات متحده امریکا و برخی دیگر از کشورها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند که چین را مجبور کنند تا درمورد سرکوب مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ پاسخگو باشد.

میشل تیلور «سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر »در توییتر خود نوشت: «ایالات متحده رأی امروز را که مانع از بحث در مورد سین کیانگ شد، محکوم می‌کند».

وی افزود که این انفعال “به طرز شرم آور نشان می دهد که برخی از کشورها اجازه دارند بدون مجازات حقوق بشر را نقض کنند.”

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا