آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودیفرهنگ و هنر

انتقاد سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” از متون توهین آمیز کتب درسی عربستان علیه شیعیان و دیگر اقلیت ها

سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” با انتشار گزارشی، به انتقاد از متون توهین آمیز کتب درسی عربستان علیه شیعیان و دیگر اقلیت ها پرداخت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” در جدید ترین گزارش خود، اعلام کرد: عربستان سعودی گام های مهمی در راستای کاهش یا حذف کردن محتوای نفرت انگیز و خشونت آمیز از کتاب های درس دین در مدارس خود برداشته اما این کتاب های درسی همچنان حاوی متون، مطالب و محتوای توهین آمیز علیه شیعیان و دیگر اقلیت های دینی است.

انتقاد سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” از متون توهین آمیز کتب درسی عربستان علیه شیعیان و دیگر اقلیت ها

سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” کتاب های درسی منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی در دو سال تحصیلی اخیر یعنی سال های 2019 – 2020 و 2020 – 2021 را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این سازمان بین المللی، کتاب های درسی منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش عربستان که در مدارس این کشور به دانش آموزان تدریس می شود، در مقایسه با سال های قبل، بهبود نسبی یافته و برخی از محتوا و متون نفرت انگیز و خشونت آمیز که در گذشته در این کتاب ها بخصوص در کتاب های درس دین وجود داشت، حذف شده یا کاهش یافته اما این کتاب های درسی همچنان متون، مطالب و محتوای توهین آمیز علیه اقلیت های دینی و از جمله شیعیان و صوفی ها را در دل خود جای داده و رفتارهای این گونه اقلیت ها را “غیر اسلامی” و “ممنوع” اعلام می کند.

سازمان بین المللی “هیومن رایتس واچ” در ادامه گزارش خود می افزاید: بر اساس بررسی های انجام شده، بیشتر توهین ها علیه شیعیان و صوفی ها، در یک ماده درسی بنام “توحید” که از درس های اجباری مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به شمار می رود، گنجانده شده است. البته دیگر متون کتب درسی در مواد “شریعت اسلامی”، “فرهنگ اسلامی”، “تفسیر” و غیره نیز دارای محتوای توهین آمیز به اقلیت ها است.

در همین راستا “مایکل بیگ” معاون مدیر بخش خاورمیانه در سازمان هیومن رایتس در این باره گفت: به نظر می رسد، پیشرفت عربستان سعودی در راستای اصلاح متون کتب درسی خود، به کندی صورت می گیرد و تا زمانی که این متون موجود در کتاب های درسی دانش آموزان وجود دارد و به تمسخر اقلیت ها می پردازد، به باقی ماندن اختلاف میان مردم یک جامعه و اقلیت دانستن بخشی از آنها، می انجامد.

گفتنی است، در گزارش این سازمان که در سال 2017 میلادی هم در مورد متون کتب درسی عربستان منتشر شده بود نیز به شدت این کشور بخاطر متن های تبعیض آمیز علیه شیعیان و صوفی ها و حتی پیروان دیگر ادیان آسمانی مانند مسیحیان و یهودیان مورد انتقاد قرار گرفته بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا