اخبارجهانجهان اسلام

هفتم ماه صفر .. سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام

هفتم ماه صفر الاحزان، طبق قول صحیح، مصادف است با شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام. 

از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف نیز هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند.

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نیز سال ها پیش دهه اول ماه صفر را دهه حسنیه نام گذاری کرده و بر برگزاری هر چه با شکوه تر مجالس عزاداری و سوگواری برای امام حسن مجتبی علیه السلام تاکید کرده اند.

بر همین اساس در مساجد، حسینیه ها، تکایا، مراکز و موسسه های مرتبط با دفتر آیت الله العظمی شیرازی در شهرها و کشورهای مختلف جهان، مراسم و مجالس عزاداری به همین مناسبت برگزار می گردد و دهه حسنیه گرامی داشته می شود.

گفتنی است، امام حسن، فرزند امام علی بن ابی‌طالب علیهما السلام، مشهور به امام حسن مجتبی، دومین امام است که ۱۰ سال یعنی از سال ۴۰ تا ۵۰ هجری قمری امامت کردند.

ایشان نخستین نوه رسول الله صلی الله علیه و آله بود. بنابر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر برای ایشان برگزید و او را بسیار دوست داشت.

ایشان هفت سال از عمر خود را با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا