اخبارجهانجهان اسلام

زیارت امام حسین عليه السلام و دعای آن حضرت در روز عرفه، فرصتی برای شناخت ذات الهی و استجابت دعاها

در روز عرفه شیعیان همراه با سایر حاجیان رهسپار سرزمین عرفات شدند تا ضمن به جای آوردن اعمال حج، دعای عرفه را در صحرای عرفات زمزمه کنند.

هم چنین میلیون ها شيعه از شهرهای مختلف عراق و دیگر کشورهای جهان، خود را به شهر مقدس کربلا رساندند و زیارت مخصوصه امام حسين عليه السلام در روز عرفه و ديگر اعمال اين روز پرفضيلت را در این مکان مقدس بجا آوردند.

علاوه بر آن، عاشقان اهل بیت در روز عرفه ، در مساجد و مکان های مقدس سراسر دنیا جهت برگزاری این دعا حضور یافته اند.

دعای روح نوازعرفه به صورت زنده و مستقیم از شهر مقدس کربلا و از طریق تلویزیون های ششگانه مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام پخش گردید.

روز نهم ماه ذی‌ حجه را روز عرفه نامیده‌اند، روز شناخت خدا و شناخت خود، روز نیایش و مناجات با پرودگار جهانیان؛ چرا که در این روز، در‌های رحمت الهی بر روی همه بندگان به ویژه گنهکاران باز است، در این روز هر ناامیدی، امیدوار به درگاه الهی پناه برده و از او طلب حاجت می کند.

دعای عرفه دعایی منسوب به امام حسین علیه السلام است که بنابر روایات، آن حضرت در روز نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، در صحرای عرفات خوانده اند.

علاوه بر دعای امام حسین علیه السلام در عرفه، زیارت آن حضرت هم در این روز بسیار توصیه شده، روایت شده که هر که امام حسین علیه السلام را در روز عرفه، بامعرفت به حق آن حضرت زیارت کند، براى او ثواب هزار حج و هزار عمره پسندیده مقبوله و هزار جهاد با پیغمبر مرسل یا امام عادل خواهد بود.

شاید بتوان روز عرفه را به نوعی تجلی نام و یاد امام حسین علیه السلام نامید ، چرا که چه در سرزمین عرفات و چه در کربلا در این روز، نام و یاد سیدالشهدا چه با دعای منقول از آن حضرت و چه با زیارت مرقد مطهرش، دل را صفا داده و روح را جلا می بخشد، در احادیث بسیار به نهایتِ اعتبار وارد شده است: که حق‌تعالی در روز عرفه، پیش از آنکه نظر به اهل موقف عرفات کند، ابتدا نظر رحمت به سوی زائران قبر حسین علیه‌السلام می‌اندازد.

در نقلى آمده است که حضرت آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکى، پس از ۴۰ سال توبه و تحیر و گریه در سرزمین عرفات یکدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.

اگر کسی بتواند در روز عرفه، خود را به عرفات یا به کربلا برساند، بهترین مکان ها را برای دعا انتخاب کرده است و گویا این روز مختص به دعاست بنابراین لازم است مراقبت با تمام توان خود را برای این روز بزرگ آماده نموده و مهم ترین کار در این جهت، به دست آوردن شرایط استجابت دعاست.

در سال ۵۱ هجری قمری، دو سال پس از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، حضرت سید‌الشهدا به حج مشرف شدند و در روز عرفه درست در مکانی که توبه ى حضرت آدم و حوا پذیرفته شد حضور یافته و در دامنه ى کوه عرفات در جمع اهل بیت عليهم السلام و زائران این دعا را خواندند.

امام حسین علیه السلام در این روز با خواندن دعای عرفه، با زیباترین عبارات که بلاغت و رسا بودن، در آن موج می زند، و با انتخاب بی‌آلایش‌ترین مکان و مقدس‌ترین زمان یعنی سرزمین عرفات، فطرت انسان‌ها را میزبان عالی ترین معارف الهی نموده است.

وقتی به محتوا‌ی دعای گرانسنگ عرفه دقت می کنیم، متوجه می شویم که امام حسین علیه السلام با بیانی زیبا، و با شناخت دقیق از مسائل مورد نیاز بشر و اشراف به احتیاج های روحی انسان ها و با تشریح اصل توحید، دریای بیکرانی از معارف حیات آفرین را به روی ما می گشاید و با اشاره‌های ظریف، اذهان جستجوگر را به زوایای پنهان و آشکار رموز آفرینش واقف می‌گرداند.

خدای متعال برای برخی از مکان‌ها مانند مکه، بیت الله و کربلاى معلى و یا برخی زمان‌ها مانند دهه اول ذی‌حجه، ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و روز عرفه، منزلتی در نظر گرفته، که هر کدام از آن‌ها به نسبتی که تعیین فرموده می‌توانند ما را به میزان معرفتمان از برکات خود بهره‌مند سازند.

در روايتی نقل شده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود: وقتى روز عرفه فرا مى‌ رسد، خداى متعال به زائران قبر حسين بن على علیه السلام نظر رحمت مى ‌كند و خطاب به آنان مى ‌فرمايد: بازگرديد در حالى كه گناهان گذشته‌ ى شما آمرزيده شده است و از روزى كه زائران بازمى‌ گردند تا  ٧٠  روز براى آنان گناه نمى‌ نويسد.

روز عرفه بهترین فرصت برای رهایی از روزمرگی و زمانی برای تغییر و نگرشی دوباره به زندگی و کردار آدمی است تا بتوانیم در پرتو دعای عرفه و زیارت امام حسین علیه السلام، ضمن صفا دادن دل و قلب، از دنیای مادی و ظواهر آن قدری فاصله بگیریم و توجهی هر چند اندک به مسائل معنوی داشته باشیم، لذا دعای عرفه و زیارت امام حسین علیه السلام در این روز بهترین وسیله برای تقرب به خدا و خود‌سازی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا