اخبارجهانلبنان

تلاش لبنان برای «انتقال امن» آوارگان سوری به کشورشان

بیش از ۹ سال است که آوارگان سوری که تعدادشان نزدیک به دو میلیون نفر است، میهمان کشور لبنان هستند.

حالا اما دولت لبنان تلاش می کند با هدف کاهش مشکلات داخلی و اقتصادی خود، آوارگان سوری را به کشورشان را بازگرداند.

دولت لبنان از بررسی روش «انتقال امن» آوارگان سوری به کشورشان خبر داد.

روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: عصام شرف الدین، وزیر مهاجران در دولت موقت لبنان گفت: ما قصد داریم از روش انتقال امن آوارگان سوری به کشورشان استفاده کنیم چراکه تعداد کسانی که برای بازگشت به کشورشان داوطلب شده‌اند در مقایسه با تعداد موجود در لبنان زیاد نیست.

محمد الشیخ، خبرنگار سوری مقیم لبنان گفت: روش انتقال امن به معنای ارتباط با نظام سوریه برای بازگشت آوارگان با نظارت یک طرف سوم که ضامن بازگشت باشد، است. تعداد آوارگانی که خواهان بازگشت داوطلبانه هستند کمتر از ۱۰۰۰ نفر است.

وی گفت: چند پرونده از جمله نشست بروکسل ۷ که ۱۴ و ۱۵ ژوئن برگزار می‌شود و حمایت مالی از لبنان برای میزبانی از آوارگان سوری در پرونده پناهندگی سوری‌ها در لبنان نقش دارد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان اخیرا اعلام کرد که قصد دارد پرونده آوارگان سوری در کشورش را به نشست بروکسل که درباره مسائل انسانی و مسائل مربوط به سوری‌ها است، منتقل کند.

در بیانیه صادره از دولت لبنان آمده: این نشست درباره ازسرگیری حمایت مالی و سیاسی از همسایگان سوریه به ویژه لبنان، اردن و ترکیه، مصر و عراق است. سیاست لبنان درباره پرونده پناهندگی بعد از پایان نشست بروکسل روشن می‌شود.

Syrian refugees prepare to return to Syria from Wadi Hmayyed, on the outskirts of the Lebanese border town of Arsal, Lebanon October 26, 2022. REUTERS/Mohamed Azakir

وی افزایش اظهارات مقامات لبنانی درباره آوارگان را به نزدیک شدن جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان ربط داد و گفت: اظهارات دولتی تلاشی برای تأکید به پایبندی به روش انتقال آوارگان سوری است این در حالی است که اطلاعات نشان می‌دهد دولت در این پرونده سرگردان است. این ماه برای لبنان سخت‌ترین ماه خواهد بود.

در این راستا «آیا مجذوب»، معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: نباید اجازه بدهیم آوارگان به مکانی بازگردند که در آن زندگی‌شان در معرض خطر قرار گیرد. بسیار نگران‌کننده است که ارتش را ببینیم که سرنوشت آوارگان را بدون احترام به ضمانت‌های قانونی تعیین می‌کند و باید از آوارگان در لبنان در برابر عملیات اخراج غیرقانونی حمایت به عمل آورد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا