جهان

بیانیه ی بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی

به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی (2017) بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی با صدور بیانیه ای تحقق عدالت اجتماعی، حلّ مشکلات، مبارزه با فقر و جهل و تحکیم و گستراندن محبت، برادری وتأمین امنیت را برای همگان خواستار شد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی (2017) بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی با صدور بیانیه ای تحقق عدالت اجتماعی، حلّ مشکلات، مبارزه با فقر و جهل و تحکیم و گستراندن محبت، برادری وتأمین امنیت را برای همگان خواستار شد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با فرارسیدن سال نو میلادی (2017) جهان همچنان با بحران های انبوه و در تمام سطوح، به ویژه در زمینه ی خشونت و تروریسم که بی پروا و پیوسته جان مردم بی پناه و بی دفاع را می گیرد و شهرها و کشورها را ویران می کند و فرصت های آبادانی و توسعه، در خاورمیانه خصوصاً در کشورهای توسعه یافته را از بین می برد، درگیر است.

دردمندانه و اسفبار این که اقلیت ها هماره هدف تروریسم کور هستند؛ پدیده ای که ترس اقلیت ها را بر می انگیزد و آنان را به کوچ از سرزمین اصلی و مادری خودشان وادار می کند. یکی از نمودهای برجسته ی این مقوله و اقداماتی که انجام دادند همانی است که تروریست ها در استان نینوا بر سر مسیحیان، ایزدی ها و جز آنان آوردند، دارایی، خانه و محل کسب شان را غارت کردند و کلیسا و معابدشان را در آتش کینه ی خود سوزاندند.

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی نسبت به این رفتارها و فجایع ابراز همدردی و اندوه شدید کرده و آن را نتیجه ی ناکامی در پدید آوردن حکومتی عادل و عدالت محور می داند، چیزی که امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در آغاز حکومت خود بر جامعه حاکم گرداندند و همه ی شهروندان در سایه ی عدالت آن و برخوردار از کرامت و فرصت های مساوی و بدون آن که وابستگی های مردم در برخورداری شان از عدالت مؤثر باشد، روزگار سپری می کردند آن حضرت خطاب به کارگزارِ خود در این معنا فرمودند: «وَأَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ، وَالْمَحَبَّةَ لَهُمْ، وَاللُّطْفَ بِهِمْ، وَلاَ تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضَارِیاً تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ، وَإمّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ؛ [ای کارگزار] قلب خود را نسبت به رعیت (زیردستان) مهربان گردان و به آنان محبت پیشه کن و در حقشان لطف بورز، و مبادا برای آنان چونان درنده ای باشی که خوردنشان را غنیمت پنداری. مردم دو دسته اند: یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش به تو می مانند».

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در دیدار اخیر خود با یک روزنامه نگار مسیحی از کشور بلژیک، با اشاره به سیره ی پاک و ناب حکومتی امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند: «خشونت و اسلحه کشیدن بر روی مردم تنها خط قرمز حکومت حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام بود. در تمام دوران حکومتش یک نفر به جرم سیاسی اعدام و حتی زندانی نشد و یک نفر نیز از اعتراض به دولت منع نشد. آن حضرت جز برای دفاع، آن هم هنگامی که در معرض هجوم قرار می گرفت اسلحه به کار نمی برد و در برخورد با کسی یا کسانی که با دشنام یا سخن نکوهیده ایشان را مورد تعرض قرار می دادند یا مواردی از این قبیل، سلاح به کار نمی بردند. در تمام گستره ی حکومتی ایشان ـ که درود خدا بر ایشان باد ـ یک پسر یا دختر به علت فقر و نیازمندی مجرد نماند. همچنین در طول حکومت ایشان حتی یک فردِ مستأجر و بی خانه یافت نمی شد و این بدان معناست که تمام مردم خانه داشتند و خانه ی اجاره ای مخصوص مسافران بود که برای چند صباحی و به طور مؤقت از آن استفاده می کردند.

در تاریخ حکومت حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام زمین برای همگان بود و آن حضرت حتی یک وجب زمین به کسی نفروختند، بلکه زمین را برای کسانی که در آن به کشت و کار یا احداث بنا می پرداختند مباح اعلام کردند و در این میانه فقط نظارت می کردند تا کسی بر دیگری دست تعدی دراز نکند؛ به دیگر بیان ایشان یک وجب زمین را خرید و فروش نکردند، بلکه قانون الهی «الأرض لله ولمن عمّرها؛ زمین مال خداست و از آن کسی که آن را آباد کند» را اجرا و بر اجرای صحیح آن نظارت کردند. آن حضرت بر این اساس اعلام کردند که هرکس هر مقداری زمین بخواهد تصاحب کند، مشروط بر این که با احداث ساختمان در آن یا زیر کشت بردنش، آن را آباد کند و در ازای آن زمین هیچ وجهی دریافت نمی کردند.

در طول تاریخ حکومت ایشان و در گستره ی آن کسی یافت نشد که اظهار بدارد که من شبی را از ترس حکومت و حاکم، یعنی علی بن ابی طالب علیهما السلام نخوابیده ام. در این زمینه و معنا نمونه های بسیاری وجود دارد».

اگر بر آن باشیم که مشکلات جوامع بشری را برطرف و زمینه ی تحقق عدالت اجتماعی را فراهم سازیم باید به ساختارهای درستی که آن حضرت در حکومت و کشورداری پی نهاد بازگردیم. به امید این که اسلام بر سراسر جهان سایه افکند و حاکمیت یابد و مسیحیان در کشور و سرزمین مان از صلح و امنیت برخوردار شوند، تا مجبور نباشند کشور مادری خود را ترک کنند.

از پای درآوردن تروریسم به برنامه های بومی و ملّیِ فراگیر، فرهنگی و فکری نیاز دارد تا اصل تکثرگرایی، تنوع و همزیستی مسالمت آمیز نهادینه شود و از دیگر سو با طرح های توسعه گرایانه برای نسل جدید فرصت های شغلی فراهم آورده شود تا این نسل در وادی بیکاری و بی هدفی سرگردان نشود، چراکه در این صورت در دام گروه ها و دسته های خشونت طلب و تروریست گرفتار خواهد شد.

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا