اخبارجهانجهان اسلام

برخی از رسانه ها به جای پوشش جلوه های شگفت انگیز زیارت اربعین ، به حاشیه ها می پردازند

برخی از رسانه های زرد ، جلوه های پرشور و عظمت زیارت اربعین را نادیده گرفته و با پرداختن به حاشیه ها ، مشغول گزارش حوادثی نظیر سوانح رانندگی در عراق هستند.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، ده ها رسانه زرد در سطح بین المللی مراسم زیارت بزرگ اربعین امام حسین علیه السلام و جلوه های عظمت و حضور مردمی در آن را فراموش کرده و نادیده گرفته اند و چند روز متوالی است که مشغول تهیه ی گزارش حوادث جان باختن تعدادی از زائران ایرانی در داخل عراق که عازم کربلا بوده اند ، می باشند.

در حالی که همه روزه تصاویر شگفت انگیزی از جلوه هایی بی نظیر از وفاداری و سخاوت و مهمان نوازی شیعیان در عراق به چشم می خورد اما گویا دوربین ها و چشم های برخی از خبرنگاران و رسانه ها ، این گونه ایثارها و فداکاری ها را نمی بیند.

مراسم اربعین امسال با تمامی سال های پیشین تفاوت داشته و به شکل بسیار باشکوهی در حال برگزاری است ، اما برخی از رسانه ها متاسفانه سعی در وارونه جلوه دادن این رویداد مردمی که دولت ها در آن کمترین نقش را ندارند ، داشته ، و به دنبال برخی از اهداف و برنامه های سیاسی شناخته شده خود هستند ،و با طرح برخی از مسائل حاشیه ای از جمله حوادث رانندگی، سعی در انحراف اذهان عمومی از توجه به اصل این تجمع بزرگ و پیام آن ، که بزرگ ترین گردهمایی سالانه مذهبی دنیاست ، را دارند.

نصیف الخطابی استاندار کربلا با حضور در شبکه جهانی امام حسین ،با تاکید بر این که زیارت اربعین امسال ،بزرگترین زیارت در طول تاریخ  است، از تلاش های موکب های حسینی قدردانی کرده و گفته: حتی همه امکانات ما نیز پاسخگوی این گردهمایی عظیم زائران و خیل مشتاقان حرم حسینی نیست.

وی همچنین با تاکید بر نقش موثر موکب‌ها و هیات‌های حسینی که از سایر استان‌های عراق به کربلا آمده و به زائران خدمات ارائه می نمایند ، اظهار داشته : سهم این موکب ها و خدمات آنان فراموش نشدنی است ، و البته مردم کربلا نیز مهم ترین نقش را در خدمت رسانی به زائران حسینی ایفا می کنند.

برخی از فعالان رسانه ای در رابطه با این گونه جهت گیری های مغرضانه که ناشی از نگاه دین ستیزانه ی آنان است گفته اند : که حوادث رانندگی در همه جای دنیا رخ می دهد، اما ما شاهد چنین پوشش پرحجم خبری در شبانه روز نیستیم.

امید فراغت روزنامه نگار ایرانی نوشته: نکته ۱: تلویزیون‌ های‌ فارسی‌زبان خارج از ایران در رابطه با تصادف‌های اربعین و تلفات ناشی از آن با این حجم از مسافر نباید سیاه‌نمایی کنند!

نکته ۲: با توجه به این‌که تمام هزینه‌های اربعین بر عهده زائران است و موکب‌های مردمی عراقی نیز غذای بین راه را می‌دهند جمهوری‌اسلامی دقیقا کجا هزینه می‌کند؟

این روزنامه نگار شناخته شده ، سال گذشته نیز در یادداشتی تحت عنوان : اربعین قشون‌کشی نیست بلکه سنت دیرین شیعیان است ، نوشت : متاسفانه گاه مشاهده می‌شود  برخی مسئولان برای برطرف کردن نقص و کاستی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از سنت‌های دیرین جامعه سوء‌استفاده می‌کنند تا به منطقه و جهان نشان دهند که اوضاع روبراه است.

وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که : جای اشکال نیست در پاره‌ای از زمان‌ها مسئولان مملکت از شور و احساسات فرهنگی و مذهبی بهره‌برداری کنند اما اگر این بهره‌برداری‌ها دو سویه نباشد و فقط مسئولان از ملت بهره‌برداری کنند به جای رویش حداکثری ، در فرآیند زمان، ریزش حداکثری اتفاق خواهد افتاد.

امید فراغت در ادامه می نویسد : اگر مسئولان مملکت به فکر اصلاح، درمان و تغییر و تبدیل تمام و کمال نباشند، مسکّن‌هایی که درد‌ها را کوتاه مدت دوا می‌کنند، راهکار و راه‌چاره نیست!

وی هم چنین تاکید می نماید که پیاده‌روی اربعین سنتی‌ست که در فضای ذهنی شیعیان نهاد‌سازی شده است اما احساس می‌شود سنت پیاده‌روی اربعین در حال تبدیل به رزمایش و همایش و …سیاسی شده است.

فراغت در ادامه این یادداشت نوشته است : در کنار نقاط قوت پیاده‌روی اربعین متاسفانه نقاط ضعفی هم به وجود آمده، که به تعبیری از کنترل خارج شده است و دل زائران را آزرده خاطر ساخته است ، بنابراین مسئولان مملکت تا دیر نشده است پیاده‌روی اربعین را به خود مردم واگذار کنند قاعدتا در چنین شرایطی اگر هم سود و فایده‌ای وجود داشته باشد، از آن بهره خواهند برد.

علی نظری نماینده ادوار مجلس ایران و سردبیر روزنامه مستقل هم در یادداشتی تحت عنوان : مشّایه ی اربعین ریشه هزار واندی ساله دارد! ، نوشته است : مشایه اربعین  یک رخداد مذهبی با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال است که اصلا ربطی به حکومت ایران ندارد! ، این راهپیمایی تاریخی از ابتکارات شیعیان عراقی است که طی هزاره جاری با اخلاص وصف ناپذیری در دهه دوم ماه صفر، آن را با خلوصی مثال زدنی برگزار کرده اند.

این فعال و تحلیلگر سیاسی ، یادداشت خود را چنین ادامه داده که : برادران و خواهران عراقی ما در زمان روی کار آمدن صدام تا زمان سقوط او از حضور در”مشایه اربعین” محروم شدند! ، اما اکنون حدود دو دهه است که شیعیان جهان و بویژه عراقی ها همه ساله در دهه دوم ماه صفر از اقصا نقاط این کشور به نجف می آیند تا در مشایه  اربعین شرکت کنند.

علی نظری در ادامه نوشته است: متاسفانه اکنون چند سالی است که دولت و دستگاههای حکومتی ایران با ورود به ماجرای مشایه ی اربعین تصویر ناخوشایندی از این مراسم را در اذهان گروههای مختلف مردمی و منتقدان حکومت ایران رقم زده اند!

سردبیر روزنامه مستقل ، این چنین ادامه داده است : مشّایه ی سالانه اربعین حسینی همانگونه که در عراق خود جوش و مردمی است،در ایران هم باید چنین باشد ، و دولت ایران از دخالت در این مراسم حذر نماید ، مردم شریف ایران که مرید اهل بیت رسول الله در طول۱۴ قرن گذشته بوده اند، همواره مدافع، مبلّغ و سردمدار تبلیغ و تبیین آرمان حسینی و پیشگام زنده نگه داشتن عاشورای سال ۶۱ هجری بوده اند ، و دخالت نهادهای حکومتی ایران در راهپیمایی اربعین هرگز مورد پسند ملت ایران نیست!

علی نظری با تاکید بر این که عشق و ارادت ایرانیان به اهل بیت عصمت و طهارت با استقرار جمهوری اسلامی ایجاد نشده ، نوشت : ملت ایران منهای دخالت دولتش در برپایی مناسک محرم، عاشورا و اربعین ، پیشگام عشق ورزی به ساحت ملکوتی امام حسین بوده است.

وی در ادامه نوشته است : مردم شریف ایران مشتاقانه آنچه را که دارند در طبق اخلاص می گذارند و برای زنده نگاه داشتن عاشورای حسینی خرج می کنند ، اما وقتی حکومت می خواهد متولی مراسم  راهپیمایی هزار و اندی ساله اربعین باشد ، و آن را به اسم خود تمام کند ، بسیاری از ارادتمندان سالار شهیدان که منتقد حکومت ایران هستند ، این موضوع را بر نمی تابند!

وی در پایان به نهادهای حکومتی توصیه کرده است که مراسم سالیانه گرامیداشت سالار شهیدان را به مردم بسپارند!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا