اخبارجهان

چرا میگرن بیشتر و شدیدتر شده است؟

بحران تغییرات اقلیمی یکی از عوامل تشدید بیماری میگرن در گذر زمان است.

میگرن یکی از انواع سردردها است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع سردرد به صورت ضربانی یا کوبنده ظاهر می‌شود و با علائمی مانند حالت تهوع یا استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

افراد مبتلا به میگرن گاه با مشکلات مختلف سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال اضطراب پس از سانحه هم مواجه‌اند.

محققان با تجزیه و تحلیل ۱۱ مطالعه روی بزرگسالان ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۸ در زمینه هر دو نوع میگرن دوره‌ای و مزمن، دریافتند که شیوع میگرن طی سه دهه ثابت مانده، اما نمرات مقیاس ارزیابی «ناتوان‌کنندگی میگرن» که تاثیر میگرن را بر فعالیت‌های روزانه افراد اندازه‌گیری می‌کند، از سال ۲۰۰۴ به بعد، از ۲۲ درصد به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است. این نمرات ناتوان‌کنندگی نشان‌دهنده شدت میگرن است.

از سوی دیگر، بنا بر اعلام کلینیک مایو، تغییرات اقلیمی احتمالا با برهم زدن تعادل مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین، باعث میگرن می‌شوند. نور زیاد خورشید، گرما یا سرمای شدید، تشعشع شدید و رطوبت بالا از جمله محرک‌‌های اقلیمی‌اند.

گفتنی است،محققان در انگلستان هم هشدار داده‌اند که بحران تغییرات اقلیمی و نوسان‌های دمایی بیماری‌های مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، زوال عقل و اسکیزوفرنی را تشدید می‌کند و بر شدت، دفعات و مدت زمان میگرن هم تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا