آفریقااخبارجهان

پزشکان بدون مرز: درگیری در شهر الفاشر سودان، دست‌کم ۱۳۰ کشته و حدود هزار زخمی بر جا گذاشته است

جنگ ارتش سودان با نیروهای پشتیبانی سریع تقریبا از دو هفته پیش شدت گرفته و همزمان تلاش‌ بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس افزایش یافته است، این شرایط باعث شده که سودان با یکی از بدترین بحران‌های سوء تغذیه در جهان دست و پنجه نرم کند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید درگیری در شهر الفاشر سودان، دست‌کم ۱۳۰ کشته و حدود هزار زخمی بر جا گذاشته است.

تعداد کشته و زخمی‌ها احتمالا بسیار بیشتر است چرا که این آمار فقط به آنهایی اشاره دارد که به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی،(WHO)، نیز چند روز پیش هشدار داد که سیستم بهداشتی سودان در حال فروپاشی است و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از امکانات در “سطوح حداقلی” کار می‌کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی آژانس بهداشت سازمان ملل می‌گوید که تجهیزات پزشکی تنها ۲۵ درصد نیازها را می‌توانند تأمین ‌کنند.

وضعیت به ویژه در مناطق صعب العبور که امکانات بهداشتی در آن‌ها ویران و یا غارت شده، با کمبود شدید کارکنان، دارو، واکسن‌، تجهیزات و تدارکات دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیار وخیم گزارش شده، و تجهیزات پزشکی تنها ۲۵ درصد نیازها را می‌توانند تأمین ‌کنند.

به دلیل در دسترس نبودن انبار داروهای سازمان ملل در این منطقه، افرادی که از دیابت، فشار خون بالا، سرطان یا نارسایی کلیه رنج می‌برند “ممکن است به دلیل عدم درمان، دچار عوارض شوند یا جان خود را از دست بدهند.”

شیوع بیماری‌های گوناگون با بیش از یک میلیون و سیصد هزار مورد مالاریا، ۱۱ هزار مورد وبا، بیش از ۴۶۰۰ مورد سرخک و حدود ۸۵۰۰ مورد تب دنگی در حال افزایش است.

بر اساس آمارهای بین المللی، نزدیک به ۴ میلیون کودک در این کشور، دچار سوءتغذیه حاد هستند.

تخمین زده می‌شود در سودان که ۷۳۰هزار نفر نیز از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند، در صورت عدم درمان، زندگی آن‌ها به خطر افتد.

از سوی دیگر، بر اثر وضعیت وخیم و جنگ‌های پی در پی در این کشور، نظام سلامت نیز در آستانه فروپاشی است و ارائه خدمات بهداشتی و تغذیه مختل شده است.

لازم به ذکر است از ماه مارس، یونیسف، با حمایت افراد و سازمان های امدادرسان، کمپین‌های یکپارچه برای بقای کودکان را در ایالت‌های کاسالا و رودخانه نیل راه‌اندازی کرده تا فوراً خدمات حیاتی تغذیه و بهداشت را به حداکثر تعداد ممکن کودکان، با تمرکز بر کودکان زیر ۵ سال، ارائه دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا