اخبارایرانجهان

بازسازى حرم مطهر حضرت زینب در محله زينبيه اصفهان

حرم مطهر حضرت زینب دختر امام کاظم و خواهر امام رضا علیهما السلام در محله زينبيه‌ شهر اصفهان بازسازی شد.

طرح بازسازی و گسترش فضای این حرم مطهر از چندی قبل به همت تعدادی از مومنان و خیّرین اصفهانی آغاز شده بود.

حرم زینبیه، در محله‌ای به همین نام که پیش‌تر ارزنان نام داشت، در محدوده شمال شرقی شهر اصفهان واقع شده و علاوه بر میزبانی از زائران مجاور و مسافر، محل تجمع و عزاداری هیئات مختلف مذهبی است.

ابن فقیه همدانی در کتاب «البلدان»، یاقوت حموی در «معجم‌البدان»، و فیروزآبادی در قاموس از زینبیه بعنوان یکی از بخش‌های اصفهان نام برده‌اند.

طرح گسترش این حرم مطهر چندی است که به همت تعدادی از مومنان و خیّرین اصفهانی در حال اجراست.

مساحت کلی طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب که شامل بخشهای مختلف زیارتی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و مسکونی می باشد ، ۳۴هکتار است، که ۵.۵ هکتار از این مساحت به کاربری زیارتی و ۱۴ هکتار به کاربری میدان شهری با کاربری های فرهنگی، آموزشی و خدماتی و … اختصاص یافته و ۱۵ هکتار باقی مانده نیز به کاربری مسکونی اختصاص یافته است.

مجموعه زیارتی شامل بقعه متبرکه با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع شامل شبستان های سرپوشیده زیرسطحی و روسطحی، مسجد جامع، فرهنگ سرای، کتابخانه مرجع با اولویت استفاده بانوان، موزه حرم مطهر، مجموعه اقامتی و زائرسرا ی درجه ۱ و ۲، مجموعه دارالشفا و خدمات اورژانس زائرین، مجموعه صحن ها و فضاهای ورودی روباز و نیمه باز، مجموعه ساختمان اداری حرم مطهر، سالن اجتماعات و کنفرانس، مسجد الزهرا، و بازار سنتی به فرم بازار هنر و بازار قیصریه اصفهان می باشد.

با توجه به قرارگرفتن این حرم مطهر در شهر اصفهان، مهد فرهنگ و هنر و پایتخت معماری ایرانی اسلامی، طراحی گنبدی در شان مقام صاحب این مضجع شریف، و همچنین عدم تکرار الگوهای گذشته که بهترین نمونه های اجرا شده آن در شهر اصفهان واقع شده است باعث شد تا جهت ایجاد طرحی شاخص و بی بدیل مطالعات گسترده ای انجام تا اهداف مد نظر در طرح پیشنهادی متجلی گردد.

در همین راستا فرم گنبد حرم مطهر بر اساس الگوهای معماری سنتی ایرانی و اسلای طراحی شده و جهت طراحی نقوش، گنبد به ۱۴ تَرک مساوی ( با اشاره به ۱۴ معصوم ) تقسیم گردید و طرحی با استفاده از گره هندسی با توجه به ارتباطات معنایی و عرفانی آن، برای گنبد طراحی شد که تا کنون در محلی دیگر استفاده نشده است .

در طراحی مناره ها نیز همچون گنبد مناره به ترک‌هایی تقسیم بندی شده است که اینبار و در مناره ها از تقسیم به عدد ۸ به جهت ارتباط با امام رضا و به جهت هماهنگی از رنگ بندی استفاده شده در گنبد بهره برده شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا