اخبارافغانستانجهان

نگرانی یک نهاد بین‌المللی از تداوم کشتار هدفمند شیعیان هزاره در افغانستان

یک نهاد حقوق بشری موسوم به «فِریدَم نَو» گفته است که گروه‌های قومی به حاشیه رانده‌ شده در افغانستان با خطرات جدی روبرو هستند.

این نهاد، این مطلب را در واکنش به قتل یک پدر و پسر از ساکنان منطقه هزاره‌ نشین «جُوی نَو» شهرستان خاص ارزگان مطرح کرده است. «فِریدَم نَو» افزوده است که منطقه «جُوی نَو» از زمان بازگشت طالبان به قدرت شاهد خشونت‌های مداوم علیه شیعیان هزاره و تخریب زمین‌های آنها توسط « پشتون‌های سنی بوده است».  این نهاد افزوده است: گروه‌های قومی به حاشیه رانده ‌شده در افغانستان با خطراتی روبرو هستند.
بر اساس اطلاعات منابع، در جریان بیشتر از دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده ‌اند، ۱۷ نفر از شیعیان هزاره، صِرف بخاطر هویت قومی و مذهبی شان به شهادت رسیده ‌اند. منابع می‌گویند که دزدی، غارت و تخریب اموال ساکنان منطقه‌ی «جوی‌نو» به اوج خود رسیده و آنان در معرض کوچ اجباری قرار دارند. در یک مورد، افرادی در منطقه‌ی «جوی‌نو» صدها اصله درخت میوه ‌دار را قطع کردند. به‌ گفته‌ی منابع، پس از حاکمیت طالبان تا اکنون ۲۰ خانه‌ی شیعیانِ این منطقه تخریب یا به آتش کشیده شده‌ اند. همچنین امسال سه خودروی ساکنان ارزگان خاص به آتش کشیده شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا