اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : مصحف امیرالمومنین فقط در دسترس ائمه اطهار علیهم السلام بوده و هم اکنون نزد حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در هنگام ظهور به مردم عرضه خواهد شد

نشست علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، پنجشنبه و جمعه شب مطابق با دهمین و یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه حکم نماز و روزه افرادی که شیعه شده اند فرمودند : در زمان معصومین علیهم السلام از امیرالمومنین تا امام حسن عسکری، ده ها هزار نفر از مسلمانان منحرف از اهل بیت، شیعه شدند که یکی از آن ها زرارة بن اعین از اصحاب اجماع و صحابه خاص امام محمد باقر و امام جعفر صادق و از بزرگ ترین فقها و متکلمان شیعه بوده است که جد او مسیحی بود و بر مسیحیت از دنیا رفت اما پدر او مسلمان شد و منحرف از اهل بیت بود و به انحراف از اهل بیت از دنیا رفت، اما اولاد او که زرارة و خواهران و برادران او هستند از زمان امام سجاد شیعه شدند.

معظم له در ادامه فرمودند : ده ها هزار نفر دیگر همانند زرارة هم کسانی هستند که شیعه شدند اما مشخص نیست که تمام اعمال خود از جمله نماز و روزه را انجام داده باشند و فقط برخی از آنها این اعمال را به شکل صحیح انجام داده اند و شاید حتی بسیاری از آنها اصلا انجام نداده اند ولی هرگز هیچکدام از ائمه اطهار در این رابطه سخنی نگفته اند.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند : البته مساله محل اختلاف است اما قاعده «لوکان لبان» در اینجا برای من و بسیاری از فقها روشن است، و در حال حاضر هم، مسلمانان شیعه همگی نماز خود را نمی خوانند لذا احتمالا برخی از آنها هم نماز خود را نخوانده اند بنابراین نمی توان ادعا کرد که تمامی غیرشیعیانی که در زمان تمامی معصومین شیعه شدند همگی در زمان قبل از استبصار، نمازهای خود را خوانده و تمام روزه های خود را گرفته و کل واجبات خود را انجام داده اند، در جایی که شیعیان این گونه نیستند قطعا در مورد دیگران نیز چنین مساله ای مصداق دارد.

گفتنی است که یکی از ادله‌ای که گاه در استدلال های فقهی بدان تمسک می‌شود، قاعده‌ی «لو کان لبان» است، مفاد این قاعده در یک جمله این است که اگر چنین حکمی وجود می‌داشت، آشکار می‌شد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با قاعده ی «الاسلامُ یَجُبُّ ما قَبْلَه» ، اسلام آوردن ، آنچه که قبل از آن بوده را برمی دارد و پاک می کند ، فرمودند : در فقه هم آمده که اگر شخصی مسلمان شد ، در برابر تمامی آنچه را که قبل از اسلام آوردن انجام داده یا انجام نداده ، تکلیف از او برداشته خواهد شد.

معظم له هم چنین تاکید فرمودند : همان گونه که «الاسلامُ یَجُبُّ ما قَبْلَه» در مورد غیرمسلمانان جاری می شود ، «الایمانُ یَجُبُّ ما قَبْلَه» نیز شامل کسانی که مومن نبودند و ایمان آوردند نیز می شود ، و اگر چه که این تعبیر روایت نیست ، اما از مضمون است و از روایات استفاده شده است.

ایشان در رابطه با جایگاه و مرتبت معصومین علیهم السلام فرمودند : ۱۴ معصوم علیهم السلام ، در همه چیز با یکدیگر یکسان هستند ، مگر در دو چیز ، اول نبوت که خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است ، و اگر چه جبرئیل بر حضرت زهرا سلام الله علیها نازل می شد ، و بر امیرالمومنین صلوات الله علیه هم نازل می شد ، و بر امام حسن عسکری علیه السلام هم نازل می شد ، اما نزول او ، به عنوان وحی و نبوت بر ایشان نبوده ، لذا نبوت خاص پیامبر اکرم بوده ، و ۱۳ معصوم دیگر ، نبوت ندارند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تفاوت دوم معصومین علیهم السلام فرمودند : فرق دوم این بزرگواران ، درجات ایشان است ، که پیامبر اکرم از ۱۳ معصوم دیگر ، افضل هستند ، و امیرالمومنین از ۱۲ معصوم دیگر افضل هستند ، و حضرت زهرا از ۱۱ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسن مجتبی از ۱۰ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسین هم از ۹ معصوم دیگر افضل هستند و هکذا ، در روایت آمده که امام زمان سلام الله علیه از ۸ پدر خود ، افضل هستند ، لذا فرق میان معصومین علیهم السلام ، فقط در این دو جهت است.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند : تمام ائمه اطهار علیهم السلام حجت هستند اما برخی از ایشان از جمله پنج تن آل عبا بر سایر ائمه علیهم السلام حجت هستند.

ایشان در رابطه با خصوصیت ذکر حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : خصوصیت ذکر حضرت زهرا سلام الله علیها شاید به این جهت باشد که حضرت زهرا سلام الله علیها عملا امامت و ریاست ظاهری نداشتند اما از نظر حجیت مانند پدر بزرگوارشان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام هستند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اهمیت حج فرمودند : از جمله وصایای امیرالمومنین به امام حسن و امام حسین و به هر کسی که این وصیت به او می رسد تاکید بر حج به عنوان یکی از ارکان دین بوده است که حضرت به عنوان وصیت در نامه ۴۷ نهج البلاغه پس از ضربت ابن ملجم می فرمایند : وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا، خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند.

معظم له در ادامه فرمودند : لذا در سالی که رفتن مردم به سوی حج کم شود در برخی روایات در همین زمینه آمده که اگر تعداد زائران حج از ۶۰۰ هزار نفر کمتر شد، بر ولیّ مسلمین واجب است که مردم را امر به رفتن به حج نماید تا جمعیت زیادی روانه حج شوند، بنابراین نسبت به مساله حج تاکید فراوانی صورت گرفته است چرا که تعطیل شدن حج و حتی زیارت معصومین علیهم السلام حرام است.

ایشان در رابطه با مصحف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند : صحیفه حضرت فاطمه سلام الله علیها مربوط به مواردی بوده که جبرئیل، خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها شرفیاب می شده و مطالبی را به آن حضرت عرض می نموده و امیرالمومنین، آن مطالب را می نوشتند که نام آن را صحیفه حضرت فاطمه سلام الله علیها نام نهاده اند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به مصحف امیرالمومنین فرمودند : در حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام است که کل قرآن را از اول تا آخرش ، از دهان و زبان رسول خدا ، با تفسیر و تاویل آن ، نوشته اند ، مثلا در جایی که آیه ی يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ، نازل شده ، جبرئیل در اینجا گفته که اینجا قرآن است ، و پس از آن گفته است : فی عَلِیّ و عرض کرده اینجا تفسیر قرآن است ، ودر وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ گفته اینجا قرآن است، و در جای دیگر هم گفته شده که اینجا تاویل قرآن است.

معظم له در ادامه فرمودند : آنچه که امیرالمومنین نگاشته بودند ، و همراه با تفسیر و تاویل بوده است ، در حدیثی آمده که پس از شهادت رسول خدا ، امیرالمومنین فرمودند : این قرآن من است ، یعنی همان مصحفی که امیرالمومنین به دست خود ، آن را همراه با تفسیر و تاویل نوشته بودند ، و امیرالمومنین ، آن قرآن را به جماعت عرضه کردند ، اما جماعت آن را نپذیرفتند.

ایشان با تاکید بر اینکه مصحف امیرالمومنین هم چنان وجود داشته و از بین نرفته است، فرمودند: این کتاب فقط در دسترس ائمه اطهار علیهم السلام بوده و حتی در دسترس علمای متقدم نبوده است و در روایت آمده که مصحف امیرالمومنین علیه السلام هم اکنون نزد حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در هنگام ظهور به مردم عرضه خواهد شد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : البته برخی از متاخرین در قرن اخیر از جمله مرحوم آیت الله سید حسن شیرازی روایاتی را که از امام سجاد، امام محمد باقر ، امام صادق و امام کاظم به صورت جداگانه نقل شده را جمع آوری نموده اند.

معظم له در رابطه با مقدم بودن اعمال و اذکاری که قبل از نماز عشاء توصیه شده در زمانی که نماز جماعت در حال اقامه شدن است فرمودند : خواندن نماز جماعت مقدم است چرا که در اهمیت آن روایات بسیاری وارد شده است و هم چنین در مستحبات توسعه است لذا در چنین حالتی انسان می تواند اذکار و اعمالی را که قبل از نماز عشاء توصیه شده، به دلیل مقدم بودن نماز عشاء به جماعت، پس از نماز جماعت انجام دهد و در این صورت اشکالی هم وجود ندارد.

ایشان در رابطه با اهمیت حج فرمودند : از جمله وصایای امیرالمومنین به امام حسن و امام حسین و به هر کسی که این وصیت به او می رسد تاکید بر حج به عنوان یکی از ارکان دین بوده است که حضرت به عنوان وصیت در نامه ۴۷ نهج البلاغه پس از ضربت ابن ملجم می فرمایند : وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا، خدا را، خدا را، در باره خانه پروردگارتان. مباد تا هستيد آن را خالى بگذاريد كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود، شما را در عذاب مهلت ندهند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : لذا در سالی که رفتن مردم به سوی حج کم شود در برخی روایات در همین زمینه آمده که اگر تعداد زائران حج از ۶۰۰ هزار نفر کمتر شد، بر ولیّ مسلمین واجب است که مردم را امر به رفتن به حج نماید تا جمعیت زیادی روانه حج شوند، بنابراین نسبت به مساله حج تاکید فراوانی صورت گرفته است چرا که تعطیل شدن حج و حتی زیارت معصومین علیهم السلام حرام است.

معظم له در رابطه با توسعه مستحبات فرمودند : در چند سال قبل به مدت سه شب بحث علمی اختصاص به این موضوع داشت، و یکی از علمای سابق اصفهان کتابی نوشته بود که در مصر چاپ شده بود و در ذهنم هست که در آن کتاب ۲۰۰ قرینه از روایات و فتاوای فقها از جزئیات مختلفه را جمع کرده بود که مجموع آن ها موجب این اطمینان می شد که مطلقا در مستحبات از جمیع جهات توسعه است مگر آنکه دلیلی وجود باشد.

ایشان در ادامه فرمودند : هم چنین به مقداری که خلاف ارتکاز باشد مثلا در اول ماه ذی حجه نمی توان غسل غدیر انجام داد چرا که خلاف ارتکاز است، اما در برخی از موارد که روایت آمده مثلا اگر به آب دسترسی وجود نداشت می توان غسل جمعه را در قبل از جمعه انجام داد، در اینجا چون دلیل خاص دارد مشکلی نیست اما هر جا که دلیل خاص وجود نداشت از مجموع جزئیات، روایات و فتاوای فقها این اطمینان حاصل می شود که در مستحبات، توسعه است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : برخی از احکام تقلید، برخی از احکام نیابت در حج و نماز و روزه، بررسی اعتبار فقه الرضا و برخی از کتب فقهی، حکم خمس در رابطه با ملکی که قیمت آن افزایش پیدا کرده، تفاوت حکم فایده قیمت زمین به دلیل شرایط خاص با افزایش قیمت به دلیل تورم، ماجرای کشف مزار امیرالمومنین توسط امام صادق، برخی از احکام کفاره روزه، برخی از احکام سفر در ماه مبارک رمضان، حکم کفاره برای کسی که چند مفطر در روز ماه رمضان انجام داده، حکم افطار با حرام، موارد فسخ نکاح و جواز طلاق، مباحثی در مورد وجود عینی و خارجی قرآن، میزان اهمیت و نسبت قرآن و اهل بیت، شرح فرازهایی از دعای سحر، منظور از علی بن الحسین در زیارت عاشورا، بررسی اعتبار دعای عالیة المضامین، و راه های دستیابی به کلام معصوم، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در ماه مبارک رمضان همه شب در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۲۲ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا