آسیااخبار

دادگاه هند عملاً فعالیت مدارس اسلامی در یکی از ایالت ها را قبل از انتخابات ممنوع کرد

دادگاهی در هند اساسا مدارس اسلامی را در پرجمعیت ترین ایالت این کشور ممنوع کرد، اقدامی که می تواند بسیاری از مسلمانان را از دولت هندو-ناسیونالیست نخست وزیر نارندرا مودی پیش از انتخابات ملی دورتر کند.

بر اساس حکم صادر شده توسط دادگاهی در هند، قانون سال ۲۰۰۴ که بر مدارس اوتار پرادش حاکم بوده لغو می شود، چرا که دادگاه مدعی شده این شرایط، اصول سکولاریسم قانون اساسی هند را نقض می کند لذا حکم داده که دانش آموزان به مدارس معمولی منتقل شوند.

حکم دادگاه عالی الله آباد بر وضعیت تحصیلی دو میلیون و هفتصد هزار دانش آموز و ۱۰ هزار معلم در ۲۵ هزار مدرسه تأثیر می گذارد.

درخواست تجدیدنظر توسط برخی از وکلای مسلمانان در دادگاه ثبت شده است.

سید افتخار احمد جاوید رئیس هیئت آموزش مدارس در این ایالت، که یک پنجم از ۲۴۰ میلیون دانش آموزان آن مسلمان هستند پس از این رای دادگاه گفت : دولت ایالتی باید تضمین کند که کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال بدون پذیرش در مدارس معمولی به رسمیت شناخته شده و رها نشوند.

هند بین آوریل و ژوئن یک انتخابات عمومی برگزار می کند که انتظار می رود حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی طی آن برنده شود.

مسلمانان و گروه های حقوق بشر، برخی از اعضا وابستگان BJP را به ترویج سخنان نفرت انگیز و اقدام های ضد اسلامی و تخریب اموال متعلق به مسلمانان متهم کرده اند.

راکش تریپاتی، سخنگوی اوتار پرادش BJP که دولت ایالتی را اداره می کند گفت ما مخالف هیچ مدرسه ای نیستیم، اما با اعمال تبعیض آمیز و بودجه های غیرقانونی هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت : BJP مسلمانان وفادار به خود را در پست های ریاست در دانشگاه های مسلمان هند به عنوان بخشی از ابراز حسن نیت خود برای جمع آوری آرای مسلمانان منصوب کرده و با جامعه مسلمانان سر ستیز ندارد.

حزب حاکم معتقد است که آموزش و دستورالعمل‌های دینی یک مذهب نباید در آموزش مدارس گنجانده شود و دولت های ایالتی نباید اجازه آموزش دینی را بدهند.

گفتنی است که دولت محلی اوتار پرادش برنامه بودجه برای مدارس را در ژانویه متوقف کرد که بیکار شدن ۲۱ هزار معلم را در پی داشت.

دادگاه زمان مشخصی را برای اجرای حکم خود را اعلام نکرد، اما جاوید گفت که مدارس بعید است فوراً بسته شوند.

گفتنی است که ایالت شمال شرقی آسام که توسط BJP نیز اداره می شود، صدها مدرسه را به مدارس معمولی تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا