اخبارافغانستانجهان

یونیسف: حدود ۹.۵ میلیون نفر در افغانستان به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند

رویدادهای طبیعی، خشکسالی، محرومیت از دسترسی به موارد خوراکی لازم ، و سیستم بهداشت و درمان ضعیف ، بر زندگی افراد نیازمند در افغانستان تاثیر گذاشته است و ۹.۵ میلیون نفر در ۲۰ هزار روستای افغانستان به خدمات بهداشت و درمان دسترسی ندارند و یا دسترسی بسیار اندکی دارند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد، حدود ۹.۵ میلیون تن در افغانستان ، در مناطقی که زنگی می‌کنند که به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند.

یونیسف این اظهارات را روز یک‌شنبه، ۸ بهمن در صفحه ایکس خود نوشته است.

این نهاد افزوده است: «یونیسف و نهادهای همکار ، تعهد به تضمین ارائه ی خدمات بهداشتی اولیه و سایر امکانات لازم برای هر کودک، زن و خانواده هستند.»

پیش از این، سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرده بود سیستم بهداشتی افغانستان مدت‌هاست که به دلیل کمبود نیرو و بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

این سازمان در گزارشی تاکید نموده که به دلیل تخریب زیر ساخت‌ها در سیستم بهداشتی افغانستان، کمبود کارمندان سیستم بهداشت و درمان ، وخامت اوضاع بهداشتی و عدم تأمین نیازهای بهداشت و درمان، خطر مرگ‌ومیر در میان مردم نیز بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، پس از سقوط حکومت پیشین در افغانستان ، که باعث کاهش بودجه از سوی تامین‌ کنندگان بخش بهداشت و درمان افغانستان شد، فشار بر سیستم بهداشتی این کشور نیز افزایش یافته است.

گفتنی است که مردم بعضا در برخی از مراکز استان ها به خدمات بهداشت و درمان دسترسی دارند، اما افرادی که در مناطق دوردست ساکن هستند برای دسترسی به این امکانات ، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

در مراکز دور دست ، خدمات بهداشتی به نحو مطلوب ، فراهم نیست ، و دارو به میزان لازم در داروخانه ها و بیمارستان ها وجود ندارد ، و هنگامی که بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند ، پزشکان می‌گویند باید داروها را از خارج از مراکز درمانی خریداری کنند، این در حالی است که وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم افغانستان ، بسیار ضعیف است.

بر پایه برخی از گزارش ها به دلیل نبودن خدمات بهداشتی و درمانی لازم در بدخشان ، برخی از زنان باردار در راه رسیدن به مراکز درمانی ، جان خود را از دست می دهند.

این درحالیست که پیش از این نیز برخی از سازمان‌های دیگر گزارش داده بودند که وضع محدودیت‌ها بر کار و زندگی زنان در افغانستان، دسترسی آنها را به خدمات درمانی و بهداشتی و کمک‌های بشردوستانه کاهش داده است ، و از همین رو زنان بیشتر از فقدان خدمات بهداشتی و درمانی رنج می‌برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا