اخبارجهانسوریهعراق

موضوعی که باعث ایجاد اختلاف در میان ساکنان عراق می شود؛ بازگشت ۱۹۲ خانواده عراقی از اردوگاه الهول در شمال سوریه

۱۹۲ خانواده عراقی متشکل از ۷۷۶ نفر ، پس از خروج از اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه ، وارد عراق شدند.

موضوعی که باعث ایجاد اختلاف در میان ساکنان عراق می شود.

یک مقام امنیتی عراق روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۹۲ خانواده عراقی متشکل از ۷۷۶ نفر ، پس از خروج از اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه که شامل اعضای گروه تندوری سنی داعش است، عازم بازگشت به کشور خود هستند.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه اعلام کرد که اتوبوس های حامل این خانواده ها ، اردوگاه الهول را به سمت خاک عراق ترک کرده اند.

این افراد ، بلافاصله پس از ورود، بایستی در اردوگاه الجدعا حضور یافته ، باید هفته ها یا ماه ها را در عراق بگذرانند تا اجازه بازگشت به مناطق اصلی خود را پیدا کنند.

یک مقام امنیتی عراق که از افشای هویت خود امتناع کرد، بازگشت صدها نفر از این افراد را تایید کرد و در ادامه اظهار داشت که وزارت مهاجرت و آوارگان عراق این بازگشت ها را با اداره ثبت احوال در شمال شرق سوریه هماهنگ می کند.

بازگشت بستگان اعضای گروه سنی های تندروی داعش ، همچنان باعث ایجاد اختلاف در میان مردم عراق شده است.

عراق به مدت سه سال درگیر جنگی خانمان سوز و مُهلک ، با حضور این گروه تروریستی بود ، و در زمان استیلای این گروه بر بخش هایی از عراق ، جنایات فراوانی در این کشور به ويژه بر علیه شیعیان صورت گرفت.

خوشبختانه در اواخر سال ۲۰۱۷ با شکست کامل این گروه تندروی سنی که کنترل حدود یک سوم از مساحت کشور را به دست گرفته بود ، این رخدادها و جنایات تلخ به پایان رسید.

لذا برای کاهش خصومت‌هایی که ممکن است این خانواده‌ها پس از بازگشت از سوریه با آن‌ها مواجه شوند، تلاش شده که ابتدا ، اعضای این خانواده ها ، در اردوگاه الجدعا اسکان داده شوند، جایی که در مراحل گوناگون، بررسی‌های امنیتی صورت گرفته و علاوه بر آن ، مرحله در توانبخشی روانی ، تحت معاینات پزشکی قرار می‌گیرند.

علیرغم چالش ها، عراق یکی از معدود کشورهایی است که به طور مرتب شهروندان خود را از اردوگاه الهول به کشور باز می گرداند که مورد استقبال سازمان ملل و ایالات متحده قرار گرفته است.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در اوایل نوامبر اعلام کرد که ۱۵۶۷ خانواده از اردوگاه الهول منتقل شده و برای توانبخشی به اردوگاه الجدعا پذیرش شده اند.

وی خاطرنشان کرد که ۹۰۰ خانواده عراقی به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، به مناطق اصلی خود بازگردانده شدند.

اعرجی هم چنین از بازگشت ۲۹۴۵ متهم عراقی متهم به تروریسم را خبر داد که اکثر آنها طبق قوانین عراق محاکمه شده اند.

لازم به ذکر است که عراق بارها خواستار برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه شده و از کشورهای جهان خواسته اتباع خود را از آن جا خارج کنند و در عین حال نسبت به خطر ایجاد افراط گرایی و نفرت پراکنی هشدار داده است.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با استفان هیچن سفیر انگلیس در بغداد ، در ماه آگوست ، در رابطه با تحقیق در مورد پرونده های اردوگاه الهول در سوریه و اردوگاه سنجار و لزوم مبارزه با مواد مخدر و کنترل آن ، گفتگو کرده بود.

اعرجی در این دیدار بر اهمیت برچیده شدن اردوگاه الهول سوریه، به دلیل تولید نفرت پراکنی و افراط گرایی، و علاوه بر آن تشویق و ترغیب جامعه جهانی و اهتمام کشورهای مختلف برای خروج اتباع خود از این اردوگاه، تاکید کرده بود.

مشاور امنیت ملی عراق هم چنین گفته بود: عراق آرزوی همکاری و مشارکت بین المللی یا تعیین یک استراتژی بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر را دارد ، چرا که این مساله باعث چالش جدیدی خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا