جهان

سرکوب دوباره تظاهرات همبستگی با زکزاکی در ابوجا

صدها تن از شیعیان نیجریه در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

 

صدها تن از شیعیان نیجریه در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

صدها تن از شیعیان نیجریه با برگزاری تظاهراتی مسالمت آمیز در «ابوجا» پایتخت این کشور خواستار آزادی روحانی شیعه «شیخ ابراهیم زکزاکی شدند.

شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز با در دست داشتن پرچم ها و تصاویری از شیخ زکزاکی ضمن اعتراض به دولت و ارتش این کشور در عمل نکردن به حکم دادگاه عالی فدرال نیجریه، خواستار آزادی هر چه سریعتر شیخ زکزاکی شدند.

دادگاه عالی نیجریه، طی حکمی بازداشت شیخ زکزاکی هم همسرش را غیر قانونی دانسته و به حکومت این کشور 45 روز مهلت داده بود تا این روحانی شیعه و همسرش را آزاد نماید، ولی حکومت همچنان از حکم دادگاه سرپیچی می نماید.

با ادامه این تظاهرات مسالمت آمیز، نیروهای امنیتی نیجریه با دخالت در آن این تظاهرات را به خشونت کشیده و با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به معترضان یورش بردند.

همچنین این نیروها برای ایجاد رعب و وحشت در میان زنان از سگ های پلیس استفاده کردند.

موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال ۹۴ با یورش سربازان نیجریایی به یک حسینیه در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» آغاز شد.

نیروهای نیجریه در آن زمان به خانه شیخ «زکزاکی» در شهر «زاریا» حمله و او را به‌شدت زخمی و دستگیر کردند. در این یورش صدها تن از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ نیجریه را به کشتار شیعیان متهم و در گزارشی اعلام کرد ارتش این کشور در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر  ـ ۲۱ و ۲۳ آذر ـ بیش از ۳۵۰ تن از شیعیان این کشور را قتل عام کرده است.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

شایاین ذکر است از آن زمان تاکنون «شیخ ابراهیم زکزاکی» در بازداشت نیروهای ارتش نیجریه به سر می برد و به خاطر نبود دسترسی به کمک های پزشکی، دید یک چشم خود را از دست داده و هم اینک سلامت جسمی وی به خطر افتاده است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا