آسیااخبار

بازداشت های پی در پی طی روزهای اخیر در ترکیه، در رسانه‌ها خبرساز شد

طی روزهای اخیر، اخبار متعددی مبنی بر بازداشت دسته جمعی برخی از افراد و گروه‌ها در ترکیه در رسانه‌ها منتشر شده است که همزمانی آنها با هم، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

چند رخداد پی‌در‌پی به فاصله چند روز در ترکیه و موج دستگیری‌ها در این کشور، این روزها توجه تحلیلگران و فعالان رسانه را به خود جلب و به انتشار خبر آن پرداخته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، به نقل از منابع امنیتی ترکیه خبر داد که پلیس این کشور ۱۱۰ نفر را به اتهام ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی، و به طور مشخص گروه پ‌کاکا، بازداشت کرده است.

همزمان یک نماینده نزدیک به کردها با اشاره به «ارتباط این بازداشت‌ها با انتخابات» پیشِ رو در ترکیه خبر داد که چندین سیاستمدار و وکیل و روزنامه‌نگار در میان بازداشتی‌ها هستند.

به نوشته رویترز، تمرکز عملیات دستگیری این افراد بر شهر دیاربکر، در بخش کردنشین این کشور، بوده، اما در مجموع افرادی از ۲۱ استان ترکیه «هدف قرار گرفته‌اند».

علاوه بر آن، پلیس استانبول با بازداشت دست‌کم ۱۵۰ نفر در تجمعات یازدهم اردیبهشت در روز جهانی کارگر، تدابیر گسترده‌ای برای ممانعت از اعتراضات در استانبول به اجرا گذاشت.

گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی است که دست کم ۴۰ هزار نفر در اعتراضات روز کارگر استانبول، چهارشنبه شرکت کردند.

وزیر کشور ترکیه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت هم اعلام کرد که یک عضو گروه سنی‌های تندروی داعش را به ظن بمب‌گذاری در منطقه بی‌کوز استانبول بازداشت کرده است.

علی یرلی‌کایا گفت که مظنون با ساخت بمب، قصد انجام بمب‌گذاری در منطقه بی‌کوز استانبول را داشت.

وی هم‌چنین روز چهارشنبه از دستگیری ده‌ها فرد وابسته به گروه سنی‌های تندروی داعش در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با «داعش» بازداشت کردند.

وی گفت که این بازداشت‌ها طی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در ۱۲ استان این کشور صورت گرفته است.

پلیس ترکیه ۱۲ فروردین نیز در یک عملیات گسترده در ۲۱ استان، ۵۱ نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرده بود.

طی سالهای اخیر نیز بارها خبر دستگیری اعضای وابسته به گروه سنی های تندروی داعش در ترکیه منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا