اخبارجهانجهان اسلام

نگاهی به وضعیت شیعیان در سراسر جهان در یک ماه اخیر

پیروان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سراسر جهان در یک ماه اخیر نیز مانند قبل با حوادث و اتفاقات مختلفی مواجه شدند.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) از مراکز مرتبط با بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله با انتشار گزارش ماهیانه خود، نگاهی به وضعیت شیعیان در سراسر جهان در یک ماه اخیر انداخته است.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان، گزارش حقوق بشر ماهانه خود درباره نقض حقوق افراد و جوامع شيعه در سراسر جهان را منتشر کرد.

این سازمان در ماه می گذشته گزارش خود را درباره برجسته ترین حالات نقض حقوق بشر بر علیه افراد و جوامع مسلمان شيعی در شمار زیادی از کشور های جهان منتشر کرد.

این سند پنج صفحه ای، گزارشی از برجسته ترین عملیات های تروریستی اعم از انفجارها و حملات مسلحانه تا آزار و اذیت و سرکوب های سازمان دهی شده در شماری از کشورها را رونمایی می کند.

در این گزارش به منع دسترسی گزارشگران سازمان به سازوکارهای نظارت تفصیلی اوضاع، و جوانب رویدادها اشاره می شود و می افزاید که ارزیابی نقض حقوق بشر در این کشورها بجز در بخشی از حالت ها آشکار آن که با همکاری برخی از فعالان حقوق بشر و بعضی از سازمان های مردم نهاد انجام می پذیرد، میسّر نیست.

این گزارش تاکید می کند که بسیاری از مشاهدات میدانی نشان دهنده نقض متعدد حقوق شهروندان و اقداماتی مخرّب در کشور افغانستان است که دنبال کردن سرنخ ها و تایید آن توسط شاهدان امکان پذیر نیست.

این گزارش ماهانه همچنین در بردارنده گزاره هایی از هر یک از کشور های افغانستان، پاكستان، بحرين، عربستان سعودی و عراق می باشد.

این سازمان اعلام کرده که افغانستان شاهد اعدام سه تن از شیعیان در منطقه کیان در ولایت دایکندی به دست عناصر طالبان بوده است. آنها ادعا می کردند که قربانیان از مخالفین طالبان بودند.

این گزارش همچنین از اعدام یک مغازه دار به نام محمود رحیمی در شهر غور خبر می دهد. او در حالی که در راه بازگشت به منزل خود بود با شلیک گلوله به قتل رسید.

اما در پاکستان، تحقیقات سازمان در این گزارش، از کشته شدن شش تن از شیعیان به دست افراد مسلح وابسته به طالبان پاکستان در حمله به مدرسه ای در منطقه پاراچنار واقع در غرب این کشور خبر می دهد.

این گزارش همچنین بیان می کند که شهر کویته شاهد حمله ای بوده که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن شش تن دیگر من جمله یک زن شده است.

همینطور انفجار یک موتور سیکلت انتحاری در شهر پختون خواه از توابع شهرستان پیشاور باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن سه تن دیگر گردید.

این سازمان در گزارش خود از بحرین از دستگیری غیر قانونی یک جوان اهل روستای الدراز به خاطر اتهامات سیاسی در کنار دستگیری جوان دیگری از اهالی روستای واديان به بهانه گذراندن دوره محکومیت سیاسی پیشین پرده بر می دارد.

علاوه بر این، به دور تازه دستگیری ها که مناطق چندی از بحرين را تحت تاثیر قرار داده اشاره می کند و اوضاع اسفناک زندانیان و شرایط ناگواری که در معرض آن قرار داده می شوند اعم از فضای بد زندان و شکنجه های جسمی و روحی زندانیان از سوی مقامات را فاش کرد.

اما در عربستان این گزارش، اعدام “منهال آل ربح” جوان شيعه عربستانی بدست عوامل حکومت سعودی به دلیل مطالبه اصلاحات و توقف نقض حقوق شهروندان و نیز اجرای حکم اعدام برای انوار جعفر العلوی یکی از اهالی شهرستان قطیف را تایید نموده و بیان داشت که حوومت سعودی به این حد بسنده نکرده بلکه مقام های این رژیم بدون اعلام قبلی اقدام به اعدام سه تن از زندانیان سیاسی شیعه در شهرستان ام الحمام از منطقه شرقیه کردند.

سرانجام‌، ماه می با جنایت دیگری همچون اعدام دو جوان دارای تابعیت بحرينی با نام های صادق ثامر و جعفر سلطان به خاطر اتهامات سیاسی به پایان برسد.

سازمان گزارش خود را با ثبت حالات متعدد نقض حقوق شیعیان در عراق با بررسی شماری چند از حملات سازمان های تروریستی به پایان می رساند، حملاتی که باعث کشته شدن یک نفر و مجروح شدن پنج نفر دیگر در این ماه شد ، و این به جز عمليات های آدم ربایی در استان های بغداد و کرکوک و نینوا و چندین روستای استان دیالی برای ربودن عده زیادی از اشخاص می باشد.

این سازمان در گزارش خود ادامه می دهد که از ذکر برخی از موارد نقض حقوق شیعیان به دلیل در دسترس نبودن مدارک و شواهد تایید شده خودداری نموده و تاکید می کند که هیچگاه در کار خود به دنبال اهداف سیاسی و منفعت طلبانه نبوده و هدفی جز تحقق عدالت و برابری ای که جوامع بشری خواهان آنند، ندارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا