جهان

علت اصلی سفرهای آسیایی پادشاه سعودی

هدف اصلی سفرهای آسیایی پادشاه عربستان سعودی ترویج وهابیت است.

 

هدف اصلی سفرهای آسیایی پادشاه عربستان سعودی ترویج وهابیت است.

هفته نامه «ساندی تایمز» انگلیس در گزارشی از سفر آسیایی«ملک سلمان» ـ پادشاه عربستان سعودی ـ نوشت، این سفر با هدف ترویج وهابیت صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، پلیس «مالدیو» در آستانه سفر «ملک سلمان» سرکوب فعالان سیاسی در این کشور را آغاز کرده، چرا که گفته می شود، پادشاه عربستان درصدد خرید یک جزیره مرجانی و یک شهر کوچک در کشور جزیره ای مالدیو است.

فعالان مخالف می گویند که عربستان سعودی در حال اعمال نفوذی به مراتب عمیق تر از گذشته در «مالدیو» است و این در حالی ست که مالدیو نیز با افراط گراییِ رو برو رشدی مواجه شده است.

دولت «مالدیو» ضمن شایعه خواندن این سخنان، اعلام کرده است که عربستان سعودی، درصدد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در یک شهر اقتصادی جدید در بخشی از جزایر جنوب غرب ماله، پایتخت مالدیو هستند.

«ساندی تایمز» در پایان گزارش خود نوشت: پادشاهی عربستان به تامین بودجه ساخت چندین مسجد در «مالدیو» پرداخته است که این مساجد وهابیت را بیش از پیش در این کشور تبلیغ کرده و روند رو به رشد افراطی گری در این کشور را سریعتر می کنند.

این در حالی است که آموزش های افراط گرایانه به همراه نرخ رو به رشد بیکاری و مصرف مواد مخدر میان جوانان «مالدیو» منجر شده است تا بسیاری از آنها به گروه های ترویستی ملحق شوند.

منتقدان تا حدی روابط نزدیک رئیس جمهور «مالدیو» با «عربستان سعودی» را در رابطه با این موضوع مقصر می دانند، چرا که پادشاه این کشور با عربستان سعودی در سال 2015 یک توافقنامه مذهبی امضاء نمده است.

طبق آمار رسمی؛ تاکنون بیش از 200 جوان مالدیوی کشورشان را ترک کرده اند تا به سنی های تندروی داعش بپیوندند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا