جهان

شيخ ابراهيم الزكزاكى كيست؟

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی، متولد سال 1953میلادی، رهبر شیعیان نیجریه است.

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی، متولد سال 1953میلادی، رهبر شیعیان نیجریه است.

وی در رشته اقتصاد درس خوانده و نه تنها مهمترین شخصیت شیعهء آفریقاست، بلکه نزد ادیان دیگر در کشور نیجریه از احترام خاصی برخوردار است.

و ی که خود در ابتدا مالکی مذهب بود، بعدها به مذهب حقه شیعه گروید و با فعالیتهای تبلیغی و ارشادیِ خود موجب شیعه شدن بيش از ده میلیون نیجریایی شد.

کشور نیجریه، در قاره آفریقا بزرگترین دارنده منابع نفتی و در جهان بین ده کشور نخست محسوب شده و همچنین هشتمین کشور صادر کننده نفت در جهان است.

گرایش چشمگیر مردم این کشور به سمت مذهب تشیع، باعث شد تا دشمنان مذهب شیعه احساس خطر کرده و یکی از شاخه های تروریستی القاعده را با نام بوکوحرام در سال 2002 در این کشور تاسیس کنند، تا نه تنها با بوجود آوردن هرج و مرج در این کشور خواسته های متحدین غربی خود را فراهم کنند، بلکه به کشتار و نهایتا از میان بردن تشیع در این کشور دست یابد.

ولی علی رقم کشتار شیعیان و هزینه های مالی سنگینِ دشمنان شیعه در این کشور، شاهد افزایش روز افزون شیعیان در این کشور بوده و هستیم، تا آنجا که در مراسم اربعین حسینی، در نیجریه، بیش از ده  میلیون نفر از شیعیان براى این مراسم گرد هم آمدند.

این تعداد که بعد از مراسم اربعين در شهر مقدس كربلا ، بزرگترین گردهمایی مذهبی در جهان تشیع به شمار می رود، خشم سنی های تند رو و کشورهای حامی ایشان را برانگیخت و ایشان را وادار به واکنش نمود.

تنها در حدود یک هفته پس از این همایش بزرگ، ارتش نیجریه به حسینیه و مراکز شیعیان، در چند شهر حمله ور شد و نه تنها اماکن ایشان را تخریب کرد، بلکه شیعان مظلوم و غیر مسلح را به گلوله بست.

ارتش نیجریه، به این اکتفا نکرد و پس از محاصره منزل شیخ زکزاکی، به سمت خانه وی شلیک کرد و قسمتی از آن را تخریب نموده، بسیاری از شیعیان از جمله یکی از فرزندان وی را به شهادت رساند.

هر چند به نظر غیر ممکن می رسد که دولت نیجریه از این اقدام تروریستی ارتش بی اطلاع بوده باشد، ولی حکومت مرکزی این کشور، گفته است که این اتفاق را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش بعضی شاهدان عینی، رهبر شیعیان نیجریه، حجت الاسلام و المسلمین زکزاکی به شدت مجروح شده و در بازداشت ارتش به سر می برد.

ولی سرلشکر آدنییِی اویباده از مقام‌های ارتش نیجریه، در یک نشست خبری با تایید خبر دستگیری وی، مدعی شد: شیخ زکزاکی و همسرش صحیح و سالم هستند و هر دو در حبس به سر می‌برند.

وی گفت: زکزاکی مدتی دیگر شخصاً با هوادارانش صحبت خواهد کرد.

لازم به ذکر است، وی هیچ گونه توضیح قابل قبولی در مورد علت حمله نظامیان به مراکز فرهنگی، حسینیه ها و کشتار شیعیان ارائه نکرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا