آمریکاجهان

هجدهم دسامبر روز جهانی مهاجران

روز جهانی مهاجران هر سال در ۱۸ دسامبر برگزار می‌شود.

در این روز به چالش‌های ۲۷۲ میلیون مهاجری که از یک نقطه ی دنیا به نقطه ای دیگر ، زندگی را از صفر شروع می‌کنند ، پرداخته می شود.

مهاجرت داستان عجیبی است ، از آن داستان‌هایی است که می‌توان مطمئن بود شخصیت اولش بی‌اندازه شجاع است. ، آنقدر شجاع که توانسته است از همه چیز دل بکند و تمام زندگی‌اش را در یک چمدان بریزد، و برای آخرین بار خانه، کوچه، خانواده، عشق و خلاصه همه چیزش را ترک کند و نداند که چه زمانی دوباره به آنها خواهد پیوست.

امروز هجدهم دسامبر ، روز جهانی مهاجرت است ، احتمالا هیچکس در سال‌های گذشته فکر نمی‌کرد زمانی برسد که تعداد مهاجران دنیا آنقدر زیاد شود که بخواهند یک روز جهانی را به آنها اختصاص دهند.

به راستی ، دلیل این جابجا شدن و رفتن از یک جای دنیا به جایی دیگر ، چیست که بسیاری از افراد را وادار کرده از همه چیز دل بکنند و با کوله باری از تجربه و غم از همه چیز خود کیلومترها فاصله بگیرند.

حقیقت مهاجرت چیزی فراتر از شروع دوباره است ، مهاجران در جست‌وجوی امنیت و فرصت‌های دوباره سفر می‌کنند تا بتوانند همه چیز را از صفر یا حتی زیر صفر آغاز کنند.

به هر حال، داستان عجیب مهاجرت هر چه که هست، همه‌ی ما را مطمئن کرده که قطعا سختی‌های خاص خودش را دارد و اصلا مسیر آسانی نیست.

به همین دلیل هم ما فرصت را غنیمت شمردیم تا ضمن گرامیداشت این روز، به برخی از حقایق مربوط به آن بپردازیم.

مهاجرت عوامل زیادی دارد ، به همین دلیل هم می‌توان گفت که این پدیده خاص یک کشور یا منطقه نیست و تمام جامعه جهانی را در بر می‌گیر ، برخی از این عوامل ، شامل نیاز انسان به داشتن امنیت، کرامت و آرامش هستند.

با این حال، همه‌ی ما در نهایت می‌دانیم که ترک خانه ، هیچوقت تصمیم آسانی نیست، به خصوص زمانی که سفر پیش‌رو به شدت خطرناک و گاهی کشنده باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، با توجه به افزایش روزافزون تعداد مهاجران در سراسر جهان در ۴ دسامبر سال ۲۰۰۰، روز ۱۸ دسامبر را به عنوان روز جهانی مهاجران اعلام کرد.

مهاجرت‌های جهانی همزمان با تشدید و پیچیده‌تر شدن جنگ ها و درگیری‌ها به بالاترین حد خود رسیده است ، این پدیده به گونه ای است که یک درصد از نسل بشر را کاملا آواره کرده است.

رفتار غیر انسانی افراطیون آلمان با پناهندگان

۶۵ درصد از کل پناهندگان جهان تنها از پنج کشور مهاجرت کرده اند، سوریه بیشترین تعداد پناهجو را در جهان دارد و پس از آن ونزوئلا، افغانستان، سودان و میانمار در رتبه‌های بعد قرار دارند.

ذکر این نکته ضروری است که تعداد پناهندگانی که راهی اروپا می‌شوند به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است ، و تقریبا ۹۵ درصد از نیازها و الزامات اسکان مجدد ، توسط کشورهای میزبان برآورده نشده است و همین امر فوریت زیادی را ایجاب می‌کند ، این در حالی است که ۴۰ درصد از پناهندگان را کودکان تشکیل می‌دهند.

روز جهانی مهاجران از آن جهت حائز اهمیت است که همه‌ی ما می‌دانیم که جان هر انسانی ارزشمند است و باید به هر قیمتی از حیثیت و حقوق وی محافظت کرد ، به همین دلیل هم تلاش‌های بشردوستانه‌ای که در راستای مهاجرت انجام می‌شود بسیار حائز اهمیت هستند.

با این حال، بحران مهاجرت می‌تواند هر منطقه‌ای از دنیا را در هر زمانی تحت تاثیر قرار دهد ، به این ترتیب، همه سازمان های جهانی ، کشورها ، و سازمان های حقوق بشری و امدادی باید نقش خود را ایفا کنند تا برای استقبال از مهاجران و پناهجویان زمینه‌های مناسبی را فراهم کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا