آسیااخبارجهان اسلام

چین بیش از ۴۴۹ هزار اویغور را در سین کیانگ زندانی کرده است

در حالی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به چین را به پایان رساند، یک گروه حقوق بشر گزارشی را منتشر کرد که در آن برآورد شده که چین در حال حاضر بیش از ۴۴۹ هزار اویغور را در سین کیانگ زندانی کرده که این تعداد زندانی،  بدین معناست که از هر ۱۷ نفر، یک نفر در بازداشت به سر می‌برند.

بر اساس پروژه‌ای که گروه های حقوق بشری مدافع اویغور با همکاری یک گروه تحقیقاتی و حمایتی مستقر در واشنگتن انجام داده، از هر ۲۶ اویغور، یک نفر در منطقه خودمختار اویغور، یعنی استان سین کیانگ در شمال غربی چین در سال ۲۰۲۲ به قتل رسیده اند.

تجزیه و تحلیل این گروه که از داده‌های مراکز دولتی و شبه دولتی چین درز کرده و در روز پنجشنبه منتشر شد، چنین تخمین زده که از هر ۱۷ بزرگسال اویغور در منطقه سین کیانگ، یک نفر به دلیل اقداماتی مانند خواندن قرآن، که در یک نظام دموکراسی جزء آزادی‌های مسلم فردی است، زندانی می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که در حالی‌که اویغورها، به عنوان یک گروه اقلیت مسلمان، در سین کیانگ تنها ۱ ٪ از جمعیت کل چین را تشکیل می دهند، اما این اقلیت قومی، ۳۴٪ از جمعیت تخمینی زندانیان این کشور را تشکیل می‌دهند.

بلینکن روز جمعه در جریان سفر خود به چین گفت که در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، و وزیر امنیت عمومی چین وانگ شیائوونگ نگرانی‌های خود را در مورد “نقض حقوق بشر در سین کیانگ” و موارد دیگر مطرح کرده است.

با این حال، پکن از بلینکن به دلیل دخالت در امور داخلی خود انتقاد کرد.

یکی از مقامات وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که روی مسائل داخلی از جمله موارد مربوط به تبت و سین کیانگ انگشت نگذارد، و از حقوق بشر به عنوان بهانه‌ای برای مداخله جویی استفاده نکند.

در گزارش رسمی چین درباره نشست رئیس جمهور چین با بلینکن که توسط خبرگزاری رسمی شین هوا منتشر شد، اشاره ای به حقوق بشر نشده است.

گفتنی است که قبل از سفر بلینکن به چین، وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا در سال ۲۰۲۳ در روز دوشنبه منتشر کرد.

در این گزارش که فصلی از آن چین را پوشش می‌دهد، وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که نسل کشی و جنایت علیه بشریت در سال ۲۰۲۳ علیه اویغورهای مسلمان و اعضای دیگر گروه‌های اقلیت قومی و مذهبی در سین کیانگ رخ داده است.

ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه خود، شرایط در مراکز امنیتی چین، از جمله شرایط زندانیان سیاسی‌ ا عموماً خشن و اغلب تهدید کننده زندگی یا تحقیرکننده توصیف نموده است.

در این گزارش آمده است: زندانیان اغلب امکان خوابیدن روی زمین به دلیل نداشتن تخت یا ملافه ندارند و در بسیاری از موارد به تهویه، گرمایش مناسب، روشنایی کافی و  آب آشامیدنی کافی دسترسی ندارند.

این گزارش همچنین به چندین مورد بر اساس اسناد فاش شده از زندانی شدن اویغورها به دلیل خواندن قرآن اشاره می‌کند.

سازمان حقوق بشر چین مستقر در نیویورک یکی از ۴۶ گروهی بود که از بلینکن خواستند تا خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله زندانیان سین کیانگ شود.

بلینکن روز دوشنبه در اظهار نظر در مورد گزارش وزارت امور خارجه گفت که این گزارش «جنایت‌هایی را که یادآور سیاه‌ترین لحظات بشریت است» مستند کرده است و ایالات متحده با ابراز نگرانی عمیق «مستقیماً دولت‌های نامبرده شده در این گزارش را مسئول می داند»، و به پیگیری های خود در زمینه بهبود اوضاع در این کشورها ادامه خواهد داد.

هنریک سادزیفسکی، مدیر تحقیقات پروژه حقوق بشر اویغور، به سرویس خبری مدیل گفت که “مسئله اویغور به هسته اصلی گفتگوی حقوق بشر ایالات متحده با چین تبدیل شده است.”

او در ادامه گفت که متاسفانه سیستم زندان به نفع اقتصاد چین است، چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها را در نزدیکی زندان ها ساختند تا از نیروی کار زندان استفاده کنند.

مدیر تحقیقات پروژه حقوق بشر اویغور هم چنین گفت: زندانی‌ها در آن کارخانه‌ها کار می‌کنند و البته هزینه‌های نیروی کار تقریباً هیچ است.

او در ادامه تاکید کرد که با افزایش تعداد اقلیت‌های زندانی، کار اجباری در چین نیز افزایش یافته است، و آنچه اکنون شاهد آن هستیم افزایش حبس و استفاده مداوم از نیروی کار اجباری است.

گفتنی است که در سفر وزیر خارجه آمریکا به چین هیچ‌گونه استقبالی از سوی طرف چینی انجام نشد.

پس از دیدار بلینکن با رئیس جمهوری و مقامات چینی نیز بدون حضور نماینده‌ای از وزارت خارجه چین در لحظه ترک فرودگاه تنها توسط سفیر کشورش بدرقه شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا