اخبارسوریهعراق

سه اقدام عراق برای مقابله با تهدیدهای اردوگاه الهول سوریه

ثائر الجبوری، نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که عراق سه اقدام برای مقابله با تهدیدهای تروریستی که از سمت برخی عناصر داخل سوریه متوجه عراق است، انجام داده است.

مدت‌هاست که مقام‌های عراقی بارها خواستار برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه شده و از کشورهای جهان خواسته اتباع خود را از آن جا خارج کنند و در عین حال نسبت به خطر ایجاد افراط گرایی و نفرت پراکنی در صورت ادامه فعالیت آن هشدار داده اند.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه، الجبوری طی مصاحبه ای اظهار داشت: هیچ کس مخالف این نیست که اردوگاه الهول سوریه با توجه به حضور هزاران خانواده گروه‌های تروریستی از ملیت‌های مختلف، هم‌چون یک بمب انسانی است که کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

وی در ادامه افزود: عراق به تهدیدهای این افراد ساکن در سوریه پی برده و به جدیت از طریق سه اقدام برای مقابله با آن تلاش نموده است که مهمترین آن ایمن سازی مسیر مرزی به گونه ای است که از هرگونه تلاش برای نفوذ یا نزدیک شدن به مرزها جلوگیری شود.

الجبوری قرار دادن پرونده نظارت و کنترل مرزها را در اولویت راهبردی، به عنوان گام دوم در این زمینه برشمرد که علاوه بر آن، فعال سازی نظارت اطلاعاتی، در کنار آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی بازگرداندن همه تروریست ها و معرفی آنان به دستگاه قضایی عراق را به عنوان سومین گام اساسی در این زمینه برشمرد.

الجبوری خاطرنشان کرد: عراق همراه با بقیه کشورها به دنبال برچیدن این اردوگاه و پایان دادن به فعالیت آن است و در کنار آن تلاش می‌نماید تا کشورهای مختلف را متقاعد نماید که نسبت به بازگرداندن اتباع خود اقدام‌های موثری انجام دهند.

طی چند ماه گذشته قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق هم در دیدار با استفان هیچن سفیر انگلیس در بغداد، بر اهمیت برچیده شدن اردوگاه الهول سوریه، به دلیل تولید نفرت پراکنی و افراط گرایی، و علاوه بر آن تشویق و ترغیب جامعه جهانی و اهتمام کشورهای مختلف برای خروج اتباع خود از این اردوگاه، تاکید کرد.

قاسم الاعرجی در اوایل نوامبر هم‌چنین اعلام کرد که ۱۵۶۷ خانواده از اردوگاه الهول منتقل شده و برای توانبخشی به اردوگاه الجدعا پذیرش شده اند.

وی خاطرنشان کرد که ۹۰۰ خانواده عراقی به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، به مناطق اصلی خود بازگردانده شدند.

اعرجی هم چنین از بازگشت ۲۹۴۵ متهم عراقی متهم به تروریسم خبر داد که اکثر آنها طبق قوانین عراق محاکمه شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا