اخبارافغانستانجهان اسلام

مطالبات شیعیان از طالبان به کجا رسید؟، شیعیان: طالبان تاکنون به مطالبات ما پاسخ نداده است

با وجود مذاکرات فراوانی که میان شیعیان افغانستان و طالبان صورت گرفته، وعده‌های طالبان برآورده نشده و این مشکل بزرگ برای شیعیان افغانستان کماکان حل نشده است.

این‌ها جملاتی هستند که بارها و بارها چهره‌های برجسته شیعه افغانستان بر آن تاکید داشته و همواره از عدم پایبندی طالبان به تعهدات خود شکایت داشته‌اند.

نزدیک به سه سال است که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته و از همان ابتدا، شیعیان در تعامل مسالمت‌آمیز با این گروه، خواسته‌های خود را مطرح کرده‌اند.

شورای علمای شیعه به عنوان مرجعی معتبر بارها و بارها با مقامات مختلف طالبان دیدار و این مطالبات و خواسته‌ها را مطرح کرده است.

رسمیت مذهب جعفری، تدریس فقه جعفری و جایگاه سیاسی شیعیان در دولت، از جمله مطالبات برحق و مشروعی هستند که شیعیان بر آن تاکید دارند و همواره روحانیون و چهره‌های برجسته شیعه تصریح نموده‌اند که شیعیان نمی‌توانند از مطالبات و خواسته‌های برحق خویش بگذرند.

طالبان اما تاکنون هیچ پاسخ روشنی به این خواسته‌ها نداده و مدام از برادری و احترام به مذاهب سخن می‌گوید، در حالیکه برادری و احترام به مذاهب و شعارهایی از این دست، عملا باید اجرا شود.

شیعیان هرگز ساز جنگ نزده، متکی به زور و خشونت نشده و همواره با تمام توان با حاکمان مدارا نموده و در طول دهه‌های اخیر نیز هیچگاه به دنبال جنگ و کشمکش نبوده و نیستند.

بنابر این طالبان باید این حقیقت را درک کنند که جمعیت ده میلیونی شیعیان به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به سایر مذاهب بوده و می‌خواهند مذهب خودشان نیز چون گذشته در کشور رسمیت داشته باشد.

تمامی ادیان و مذاهب در افغانستان با تکیه بر اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با کمک هم می‌توانند این کشور را بسازند و ساختار مستحکمی درست کنند، اما بدون تردید در نظر نگرفتن حقوق شیعیان، چالش‌ها را افزون‌تر کرده و بر مشکلات می‌افزاید.

پس لازم است هرچه سریعتر طالبان جواب مطالبات و خواسته‌های برحق شیعیان را داده و مذهب جعفری را چون گذشته به رسمیت شناخته و به دیگر حقوق شیعیان نیز به دیده احترام بنگرد.

علاوه بر آن جایگاه سیاسی شیعیان در نظام و ساختار قدرت باید مشخص شود و شخصیت‌های توانمند و شایسته شیعه در بدنه حکومت و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا