اخبارایرانجهان

کشف دستخطی از امام رضا علیه السلام در شهر ساوه که در صورت تایید ، شواهد تاریخی گذشته را تغییر خواهد داد

با کشف دستخطی از  امام رضا علیه السلام در شهر ساوه و در صورت تایید صحت آن ، شاید برخی از شواهد تاریخی گذشته تغییر پیدا کند.

چرا که تاکنون طبق اسناد تاریخی مسیر دیگری برای سفر امام رضا از مدینه تا مرو نگاشته شده بود اما اگر این سند تاریخی تایید شود ، گویا سفر امام رضا از مسیر دیگری انجام شده که شهر ساوه هم در میانه ی این مسیر قرار داشته است.
یک پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن متوجه شد که این نوشته ، دستخط حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا، امام هشتم شیعیان است.

دستخط مذکور بر روی یک آجر خشت به ابعاد ۳۱ در ۳۱ نوشته شده و شامل کتیبه ای با خط کوفی منسوب به امام رضا علیه السلام است که بر روی ستونی در مسجد جامع ساوه قرار دارد و توسط فردی به نام دکتر عمادالدین شیخ‌الحکمایی کشف شده است.

این احتمال وجود دارد که هنگامی که امام رضا علیه السلام در حال نشستن ، به یکی از ستون‌های مسجد جامع ساوه  تکیه داده ، این کتیبه را نوشته‌اند.

نوشتن یادگار نوشته در گذشته ، توسط بزرگان و شخصیت‌های مهم اجتماعی و سیاسی و دینی مرسوم بوده و با آن‌چه امروز به عنوان یادگار نوشته انجام می‌شود کاملا متفاوت بوده‌است


برخی از نوشته های این کتیبه حاوی این عبارات است :

حضر علی بن موسی اللهم اغفر [له]

بحق محمد وعلی وفاطمة والحس[ن]

والحسين إحدي [ومأ]تين

در این دستخط کشف شده ، عبارتی نوشته شده که بیانگر حضور امام رضا علیه السلام در مسجد جامع ساوه است و در ادامه ی نوشته ، طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن آل عبا شده و  در پایان هم تاریخ حضور امام رضا علیه السلام در این مکان نوشته است.

هر چند خواندن این بخش از یادگار نوشته بسیار دشوار بوده اما عمادالدین شیخ‌الحکمایی، کاشف این دستخط ، پس از خواناسازی آن ، موفق شده تاریخ ۲۰۱ هجری قمری را بخواند.

سال ۲۰۱ هجری قمری بر اساس شواهد تاریخی و  طبق اسناد معتبر ، زمانی‌است که امام رضا علیه السلام سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو آغاز کرده بودند.

پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس،‌ یزد و در نهایت خراسان بوده‌است اما بر اساس این دستخط کشف شده ، گویا در مسیر سفر ابهاماتی وجود دارد و به درستی مشخص نیست که آیا سفر امام رضا به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا سفر دیگری به آن شهر و در زمان دیگری انجام شده است.

چرا که در برخی از کتب تاریخی به سفر مخفیانه امام رضا علیه السلام به قزوین  اشاره شده و اکنون با کشف این دستخط، این احتمال هم تقویت شده که شاید امام رضا در سفر مخفیانه به قزوین، در مسجد جامع ساوه ، شب را گذرانده باشند.

کارشناسان معتقدند علی رغم شواهد مذکور ، نمی توان صحت این کتیبه را تایید کرد و تحقیقات بیشتری پیرامون آن لازم است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا