جهان

گسترش مساجد و کاهش تعداد کلیساها در فرانسه

یک نهاد محافظه‌کار فرانسوی طی انتشار گزارشی از افزایش تعداد مساجد و کاهش تعداد کلیساها در این کشور خبر داده است.

 

یک نهاد محافظه‌کار فرانسوی طی انتشار گزارشی از افزایش تعداد مساجد و کاهش تعداد کلیساها در این کشور خبر داده است.

اندیشکده راستگرای «گیت استون» فرانسه، با انتشار گزارشی با موضوع «نگرانی از گسترش اسلام در فرانسه» با نشان دادن روی کرد اسلام‌ستیزانه خود اعلام کرد: تعداد مساجد ساخته‌شده در سال‌های اخیر در این کشور از کلیساها پیشی گرفته است.

بر اساس این گزارش، تعداد مساجد و مراکز اسلامی ساخته شده در 30 سال گذشته در فرانسه بیشتر از تعداد کلیساهای کاتولیک ایجاد شده در این کشور در یک قرن گذشته می‌باشند.

براساس تخمین این موسسه، بیش از 800 مسجد جدید در فرانسه در سال‌های 2005 تا 2014 ساخته شده‌اند که به این ترتیب در هر هفته به طور میانگین 1 تا 2 مسجد در این کشور بنا نهاده شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته رصدخانه «میراث فرهنگ مذهبی فرانسه» هر ساله به طور میانگین 10 تا 20 کلیسای کاتولیک در فرانسه به فروش رسیده یا تبدیل به ساختمان‌های دیگر می‌شوند. به علاوه مراکز مذهبی مسیحیان و کلیساهای اسقفی در فرانسه اکنون از نظر اقتصادی در وضعیت بحران مالی قرار دارند و هرساله تعداد وفاداران به کلیسا کمتر و کمتر می‌شوند.

براساس یک گزارش مرکز تحقیقات کاربردی در «آپوپولاتا» (کارا)؛ در سال 2009 حضور جمعی و مشارکت کاتولیک‌ها در مراسم مذهبی در کلیساهای فرانسه تا 12درصد کاهش داشته است. 

در ماه آوریل، گزارش مشابهی در رابطه با انگلستان منتشر شد که خبر از افزایش مساجد در این کشور و کاهش مسیحیت می‌داد. 

طبق این گزارش که توسط همین موسسه منشر شده بود، حداقل 500 کلیسا در سال‌های اخیر در کشور انگلیس تخریب یا تبدیل به منازل و کافه‌ شده‌اند، این در حالی است که در این سال‌ها 423 مسجد با تلاش و کوشش مسلمانان در انگلستان پایه گذاری شده‌اند.

در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ مسجد در فرانسه وجود دارد که این تعداد در سال ۲۰۰۳ حدود ۱۵۰۰ مسجد بوده و این افزایش نشان از رشد سریع اسلام در فرانسه دارد که نگرانی گروه های ضد اسلامی و نژادپرستان را در پی داشته است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا