اخبارافغانستانجهان

واکنش سازمان ملل متحد به دوسالگی سقوط افغانستان

همزمان با دو سالگی فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان را «عمیقاً» نگران‌کننده عنوان کرد.

گوترش سه‌شنبه ‌شب، ۲۴ مرداد، در شبکه اجتماعی «اکس» نوشته است که جامعه جهانی نباید مردم افغانستان را فراموش کند. او تاکید کرده در حالی که دو سال از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد، وضعیت در این کشور به ویژه وضع محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران عمیقاً نگران ‌کننده است.

در همین حال، بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که طالبان در دو سال گذشته بیش از ۵۰ فرمان، دستور و محدودیت صادر کرده ‌اند. بخش زنان سازمان ملل متحد همچنین از ایجاد یک صفحه‌ی اختصاصی با عنوان «بعد از آگوست» برای مستندکردن و نشر روایت‌های زنان افغانستان خبر داده است.

همزمان با این، ۱۰ سازمان حقوق بشری در یک بیانیه‌ی مشترک، نقض حقوق بشر، به ‌ویژه حقوق زنان و دختران توسط این گروه و عدم پاسخ ‌گویی جامعه جهانی را محکوم کردند. در بیانیه‌ی این سازمان‌ها که روز سه‌شنبه، ۲۴ مرداد، منتشر شده، آمده است که در دو سال گذشته طالبان سیاست‌های توهین‌ آمیز فزاینده‌ای را علیه زنان و دختران و اقلیت‌های مذهبی و قومی اعمال کرده‌ اند که آشکارا تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های طالبان تفاسیر سختگیرانه خود از اسلام را به مردم تحمیل کردند و زنان بار سنگین قوانینی را که سازمان ملل آن را «آپارتاید جنسیتی» نامیده است، متحمل می‌شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا