اخبارافغانستانجهان

ادامه‌ی نادیده گرفتن شیعیان افغانستان از سوی گروه طالبان

منابع محلی در استان غزنی افغانستان می‌گویند گروه طالبان، شورای علمای دینی در این استان را تشکیل داده اما هیچ يک از علماى شيعه در آن حضور ندارند.

این شورا که همه ى اعضای آن از اهل تسنن هستند، زیر نظر مستقیم رهبر گروه طالبان فعالیت دارد.

شماری از شهروندان غزنی و عالمان شيعه ى افغانستان ضمن انتقاد از این روند، ‌این اقدام رهبر طالبان را بی‌عدالتی آشکار و نادیده گرفتن نیمى از جمعیت این ولایت توصیف می‌کنند.

این در حالی است که استان غزنی افغانستان به دلیل داشتن اقوام و مذاهب مختلف اعم از شیعه و سنی، بیشتر به نام «افغانستان کوچک» شناخته می‌شود. تعداد زیادی از شهروندان استان غزنی افغانستان را شيعيان تشکیل می‌دهند.

گروه طالبان همان طوری که در برقراری ارتباط با کشورهای جهان و رعایت قوانین بین‌المللی ناکام بوده‌، در بُعد داخلی نیز با اقشار، اقوام و مذاهب مختلف در ستیز قرار داشته است.

این گروه از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، مذهب جعفری را که میلیون‌ها پیرو در کشور دارد، از صحنه سیاسی و اجتماعی حذف کرده و با تلاش‌های فراوان شورای علما و بزرگان شيعه، حاضر نشده‌ این مذهب را به رسمیت بشناسند.

در این مدت، صدها تن از شیعیان افغانستان به بهانه های مختلف از سوی گروه طالبان بازداشت، شکنجه و از مناطق شان کوچ اجباری داده شده اند.

نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر نیز بارها از تداوم ظلم و فشار بالای شیعیان و هزاره‌های افغانستان، ابراز نگرانی کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا