اخبارافغانستانجهان

گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی و ارزش پول افغانستان

بانک جهانی براساس داده‌های غیررسمی مرکز احصائیه و معلومات گروه طالبان گزارش داده که ارزش افغانی «پول رایج افغانستان» افزایش و بهای مواد خوراکی کاهش یافته است.

طبق این گزارش، کاهش قیمت‌های بین‌المللی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و حفظ ارزش افغانی به کاهش قیمت‌های داخلی، به‌ ویژه برای مواد غذایی و سوخت کمک کرده است.  گزارش اما مطابق با نتایج اولیه بررسی وضعیت رفاه در افغانستان تاکید کرده که در وضعیت کنونی بیش از نیمی از خانواده‌های افغان همچنان در حفظ منبع درآمد خود با چالش‌های قابل توجهی رو به ‌رو هستند و به طور فزاینده ‌ای به کمک‌های بین‌المللی و حواله‌ها برای رفع نیازهای خود متکی هستند. طبق این ارزیابی کاهش قدرت خرید و راکد ماندن بازار باعث شده تا نرخ تورم سالانه در ماه می ۲۰۲۳ به «منفی ۲.۸ درصد» کاهش یابد.

بانک جهانی می افزاید با اینکه کسر تجارتی درسال ۲۰۲۳ افزایش یافته ولی ارزش افغانی « پول رایج افغانستان »از ماه ژانویه تا ژوئیه امسال در برابر قیمت عمده خارجی بالا رفته است. در گزارش تازه بانک جهانی در مورد رشد مجموع اقتصاد افغانستان، نرخ بیکاری در این کشور و سطح عمومی فقر آماری ارائه نشده است.

پیش از این، نهادهای سازمان ملل از سطح گسترده فقر در افغانستان خبر داده و گفته ‌اند که حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های اولیه غذایی نیاز دارند و حقوق بخش‌های آموزش و بهداشت این کشور نیز از سوی نهادهای بین‌المللی پرداخت می‌شود. در اکتبر سال ۲۰۲۱ نیز صندوق پول بین‌المللی گزارش داده بود که اقتصاد افغانستان طی یک سال ۳۰ درصد کوچکتر می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا