آسیااخبارافغانستان

شاخص جهانی آزادی مطبوعات؛ افغانستان در جایگاه ۱۸۷ قرار دارد

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، سازمان گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) می‌گوید، افغانستان بر اساس شاخص آزادی رسانه‌های این سازمان، بدترین کشور برای خبرنگاران در جهان است.

در تازه ‌ترین شاخص این سازمان که روز جمعه به مناسبت ۳ می، روز جهانی آزادی مطبوعات نشر شده، آمده که افغانستان به علت کشته شدن و بازداشت خبرنگاران، ۲۶ پله سقوط کرده ‌است.

بر اساس این یافته‌ها، از میان ۱۸۰ کشور جهان پس از اریتره و سوریه، افغانستان مقام ۱۸۷ را در بخش آزادی مطبوعات در جهان دارد، درحالی‌که در سال ۲۰۲۳ افغانستان در این شاخص جایگاه ۱۵۲ را داشت.

در گزارش «آر اس اف» آمده که خبرنگاران در افغانستان به گونهٔ خودسرانه بازداشت می‌شوند و چندین روز و چندین ماه شکنجه می‌شوند.

در گزارش سازمان گزارش‌گران بدون مرز (آر اس اف) همچنین آمده که انتقاد از نظام حاکم از سوی خبرنگاران جرم است و خبرنگاران مکلف به خودسانسوری هستند، حتی بر اساس این گزارش در برخی از استان‌ها خبرنگاران مجبورند که گزارش‌های خود را پیش از انتشار به ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان بفرستند.

بر اساس این گزارش، پس از حاکمیت طالبان در سال ۲۰۲۱، آزادی رسانه‌ها از بین رفته و در سه ماه نخست حاکمیت طالبان، نزدیک به ۴۳ رسانه مسدود شده‌ است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا