اخبارایرانجهان

فاجعه ورود فاضلاب شهری و صنعتی به خلیج ‌فارس و دریای خزر

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران از تداوم ورود فاضلاب و پساب‌ها به دریای خزر و خلیج‌ فارس خبر داد و آن را فاجعه ‌بار دانست.

امید صدیقی ورود پساب‌ها در دریای خزر و خلیج‌ فارس هم از کشورهای همسایه و هم از‌ ایران را دلیل مشکلات بزرگ زیست ‌محیطی اعلام کرد و گفت: «در دریای خزر با چهار کشور و در خلیج ‌فارس با هفت کشور دیگر اشتراک وجود دارد که همه آن‌ها مشکل ورود پساب و تخلیه آلودگی فاضلاب شهری و صنعتی به دریا را دارند».

صدیقی نبودن تصفیه‌خانه در بسیاری از شهرهای ساحلی را موجب ناتوانی در ممانعت از ورود فاضلاب به دریا دانست و گفت در سال ۱۳۸۸ پس از پیگیری‌ های زیاد، مصوبه‌ای از دولت گرفته شد، اما به‌دلیل کمبود بودجه سالانه امکان انجام آن در کوتاه ‌مدت ممکن نبود.

مسئله ورود فاضلاب به دریای خزر معضلی باسابقه طولانی است که مقام‌های محیط ‌زیست و مدیران وزارت نیرو در دوره‌های مختلف وعده اصلاح فوری آن را داده ‌اند، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده افزایش ورود پساب به دریا بوده است.

کارشناسان وضعیت آلودگی خلیج‌فارس را نیز بحرانی اعلام کرده‌ اند. آلودگی‌های نفتی، تخریب سواحل، ورود فاضلاب خانگی و صنعتی، نابودی زیستگاه‌های ساحلی و زباله‌‌های دریایی، مجموعه مخاطراتی‌اند که این بخش از طبیعت در جنوب ایران را تهدید می‌کنند، درحالی‌که دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل و حل آن ندارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا