اخباراروپاجهانجهان اسلام

تهدید جنگی دیگر علیه مسلمانان در بالکان

بدون شک کمتر کسی می تواند ادعا کند که نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرزه گویین در دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی را فراموش کرده زیرا در آن ماجرا، شدید ترین تجاوزها و کشتارها علیه مسلمانان بالکان صورت گرفت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ حال بعد از گذشت حدود سه دهه از آن ماجرا، یک بار دیگر زمزمه آغاز جنگ دیگری در بالکان به گوش می رسد.

صرب های منطقه بالکان باز هم سکوت خود را شکسته و زبان تهدید علیه مسلمانان را شروع کرده اند.
با توجه به اظهارات ملی‌گرایانه صرب‌ها در جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین و زمزمه تشکیل صربستان بزرگ، خطر بروز جنگی دیگر در این منطقه از شبه‌جزیره بالکان، مسلمانان بوسنی را تهدید می‌کند.

اظهارات اخیر برخی از صرب‌ها در جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین، کشوری که محل سکونت اقوام و مذاهب گوناگون است، نگرانی‌های بسیاری را درباره وقوع جنگ خونین دیگری در این منطقه ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا تهدید کرده که مقامات جمهوری صرب بوسنی را بدلیل اظهارات جدایی‌طلبانه تحریم خواهد کرد. صرب‌های ناسیونالیست علاوه بر این، خواستار ایجاد «صربستان بزرگ» هستند و همچنین اظهارات تحریک‌آمیز دیگری را نیز مطرح می‌کنند.

ایدئولوژی ملی‌گرای افراطی بین صرب‌های بوسنی که از جانب روسیه و احزاب راست افراطی در اتحادیه اروپا حمایت می‌شود، منجر به انفجار وضعیت در بالکان خواهد شد؛ در نتیجه این وضعیت آتش درگیری مسلحانه خشونت‌آمیزی، مشابه آنچه بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ روی داد، شعله‌ور خواهد شد. این درگیری‌ها در آن زمان در نسل‌کشی سربرنیتسا، در ژوئیه ۱۹۹۵ به اوج خود رسید.

گروه‌هایی که اکنون خواهان اتحاد جهان صرب هستند، همان گروه‌هایی هستند که بر اساس پیشینه سیاسی خود خواهان ایجاد «صربستان بزرگ» بوده‌اند؛ خواسته‌ای که در واقع عامل جنگ‌های بالکان در دهه ۹۰ میلادی بود. این جنگ‌ها در آن زمان جان بیش از ۱۲۰ هزار نفر را در این منطقه گرفت.

جا دارد کشورهای اسلامی و موسسه های بین المللی با اتخاذ موضعی متحد، از وقوع و تکرار دوباره جنایت صرب ها علیه مسلمانان در بالکان، جلوگیری کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا