اخبارافغانستانجهان

بیش از ۱۳۰ میلیون دختر در سراسر جهان از آموزش محروم‌ اند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از ۱۳۰ میلیون دختر در سراسر جهان از آموزش محروم ‌اند.

وی روز شنبه، 10 تیر، با نشر توییتی هشدار داده است که محرومیت دختران از حق آموزش، آنان را در معرض خطر ازدواج زیر سن، خشونت و استثمار قرار می‌دهد.

هشدار دبیر کل سازمان ملل در حالی صورت گرفته که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران و زنان آن به حق آموزش و کار دسترسی ندارند. بر اساس آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) بیش از ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از تحصیل باز مانده‌ اند که حدود ۶۰ درصد آنان دختر هستند. به‌رغم اعتراضات گسترده داخلی و خارجی در برابر ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان، طالبان به خواست‌ها درباره بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها در این کشور پاسخ مثبت نداده است.

همزمان با این؛ سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر تأکید کرده است که حذف زنان و دختران افغانستان از زندگی عمومی، جنایت علیه بشریت است. عفو بین‌الملل گفته است که بازداشت خودسرانه، شکنجه و بی‌احترامی آشکار به حقوق اساسی بشری زنان افغانستان اکنون تبدیل به یک دستور روزمره شده است. این نهاد گفته است که رفتار طالبان علیه زنان افغانستان می‌تواند جنایت علیه بشریت به شمار رود و اکنون زمان آن است که جامعه‌ی جهانی برخیزد و اقدام کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا