اخبارجهانعربستان سعودی

۱۵ زندانی سیاسی زیر سایه حکم اعدام در عربستان

“محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی از زمان به قدرت رسیدن تلاش کرده وجهه ای جدید از حکومت آل سعود به نمایش بگذارد.

او در این تلاش، حکومت آل سعود را معتدل تر از گذشته معرفی کرده اما هر چند روز یک بار با صدور حکم اعدام های دسته جمعی در عربستان، بر همگان آشکار شده که تلاش های وی، حقیقی نبوده و نمایشی بیش نیست.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان فاش کرد، مقام های سعودی حکم اعدام ۱۵ زندانی سیاسی از جمله چند کودک را صادر کرده اند.

به این ترتیب تعداد افرادی که در این کشور با خطر اعدام مواجه هستند، به ۵۳ تن افزایش یافته که حداقل هشت تن از آنها زیر سن قانونی ۱۸ ساله هستند.

این سازمان در ادامه با تاکید بر اینکه افراد بازداشت شده در معرض خطر اعدام قرار دارند، نسبت به تصمیم مقام های سعودی برای کشتار دسته جمعی ده‌ها زندانی از جمله دستکم هشت کودک هشدار داد.

این در حالی است که کارشناسان سازمان ملل متحد به تازگی از مقام های سعودی خواستند “عبدالله الحویطی” را فورا آزاد کرده و حکم اعدام صادر شده در حق او را که بر اساس اتهام های دوران کودکی‌اش بوده، لغو کنند.

از سوی دیگر کارگروه بازداشت‌ های ظالمانه و گزارشگر ویژه اعدام نیز در بیانیه‌ای در تاریخ ۳۱ ماه می ۲۰۲۲ اعلام کرد، الحویطی در سن ۱۴ سالگی به اتهام سرقت و قتل بازداشت شد و با وجود نبود هیچ دلیل و مدرکی و با اینکه او تاکید کرده بود که زیر شکنجه از او اعتراف گرفته شده، محکوم شد.

در این بیانیه آمده: بر اساس قوانین بین‌المللی، صدور حکم اعدام در حق کودکان باید بدون هیچ استثناء و یا تخلفی کاملا ممنوع شود.

کارشناسان یاد شده در ادامه از دولت عربستان خواستند اقدام های قانونی لازم را برای لغو مجازات اعدام در حق کودکان در تمامی جرائم در پیش بگیرد.

لازم به ذکر است، بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، بارها و بارها در سخنرانی های مختلفی با استناد به آیات قرآنی و روایت های ائمه معصومین علیهم السلام بر لزوم آزادی همه زندانیان سیاسی تاکید کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا