اخبارجهانجهان اسلام

دلایل نگرانی آوارگان روهینگیا از بازگشت به میانمار و راهکار رفع آن

مسلمانان روهینگیا همچنان در معرض سرکوب و ظلم دولت نظامی میانمار قرار دارند و آوارگان روهینگیایی هم در بنگلادش شرایط بسیار دردناک و فاجعه‌باری دارند.

در همین رابطه یک پژوهشگر میانماری که بنا بر دلایل امنیتی خواست نام او فاش نشود گفت: اینکه مسلمانان روهینگیا دوست دارند به کشور خودشان برگردند، به شرطی که تضمینی وجود داشته باشد که از یک زندگی عادی و امن و آرام همانند دیگر قشرهای مردم میانمار برخوردار باشند، به همین سبب آنها همچنان مطمئن نیستند که در صورت بازگشت به کشورشان، دولت میانمار حقوقشان را به آنها برگردانده و از سرکوب آنها دست بردارد و دیگر آنها را مورد آزار و اذیت قرار ندهد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی این است که با فشار بر دولت میانمار، از آن برای جلوگیری از نقض حقوق مسلمانان روهینگیا تضمین و تعهدبگیرند.

وی افزود: کشورهای بزرگی مانند ایران، ترکیه، اندونزی، مالزی، پاکستان، مصر و عربستان و دیگر کشورها می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و مثلا هیئت عالی‌رتبه‌ای از مقامات این کشورها به میانمار سفر کنند و دولت این کشور را برای رعایت کردن حقوق مسلمانان روهینگیا و اجتناب از نقض آن متقاعد کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا