اخباراروپاجهان

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و بخت علویان

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه 14 می 2023 مصادف با 24 اردیبهشت 1402 در سرتاسر ترکیه برگذار می شود. چهار نامزد وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شدند که با انصراف یکی از ایشان سه نامزد باقی مانده اما رقابت اصلی میان رجب طیب اردوغان رییس جمهور کنونی از حزب عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق است که هم کرد و هم از علویان ترکیه است.


پس از آنکه مردم ترکیه در آوریل ۲۰۱۷/ فروردین ۱۳۹۶ به همه پرسی قانون اساسی گذار از نظام پارلمانی به نظام ریاستی رأی مثبت دادند و عملا مقام نخست وزیر از ساختار حکومت ترکیه حذف و اقتدار و اختیارات رییس جمهور به نحو چشمگیری افزایش یافت ، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه فردا یکشنبه ۱۴ می ۲۰۲۳ مصادف با ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سرتاسر ترکیه برگذار می شود.

چهار نامزد وارد کورس نفس گیر رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شدند که با انصراف محرم اینجه رهبر حزب مملکت عملا سه نامزد باقی مانده اما رقابت اصلی میان رجب طیب اردوغان رییس جمهور کنونی از حزب عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق است و کاندیدای سوم سینان اوغان از آذربایجانی تبار های ترکیه و شیعه مذهب و از ائتلاف آتا شانس کمتری در نظر سنجی ها نشان داده است.

طی روزهای اخیر که رقابت انتخاباتی ترکیه با برپایی میتینگ های پر شور به اوج خود رسیده است نظر سنجی ها نتایج متفاوت و متضادی را نشان می دهند و به نظر می رسد دامنه رقابت به این حوزه هم کشیده شده و کمتر نظر سنجی را می توان یافت که از جانبداری و جهت گیری پرهیز و مختصات یک پژوهش علمی بیطرفانه را در پیش گرفته باشد.

علویان که با نام تاریخی قزلباش یا بکتاشیه هم شناخته می شوند پیشینه کهنی در ترکیه و سوریه دارند و از شیعیان می باشند؛ نیاکان آن‌ها در قرن هشتم هجری شمسی هنگامی که ایلخانان مغول رسما شیعه شدند و به مناطقی در اناتولی دست پیدا کردند مردمان این مناطق به تشیع گرویدند و قزلباش ها در ترکیه به قدرت رسیدند و همزمان در اردبیل از استانهای ایران زمینه های شکل گیری صفویه ایجاد شد.

کمال قلیچدار تبار خانوادگی خود را به شیعیان خراسان نسبت داده است و در میتینگ های انتخاباتی او تصاویر منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام بالا برده شده است اما ناظران مسائل سیاسی در ترکیه بر این باورند که زیست دینی و شیعی از او دیده نشده است و استفاده از شعائر شیعی در تبلیغات انتخاباتی صرفا دستاویزی برای کسب رأی است.

آمار دقیقی از جمعیت علویان ترکیه در دست نیست و بسیاری از ایشان به دلیل آزار سنی های تندرو گرایش علوی خود را پنهان می کنند اما برآورد می شود علویان سی درصد جمعیت ترکیه را شامل شوند.  

شمشیر دو سر ذوالفقار، منتسب به حضرت امام علی علیه اسلام سمبل و نماد علویان محسوب می شود و ایشان تمامی ائمه را به نام نامی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام محترم می‌شماند.

به هر حال میتینگ های طرفداران نامزد‌های انتخاباتی پر شمار بود اما نتایج نظر سنجی ها هم گاهی متفاوت نشان می دهند و تجربه نشان داده نه تصاویر جمعیت انبوه میتینگ ها و نه نتایج نظر سنجی ها نمی توانند اطمینان بدهند که برنده اصلی کیست.
 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا