اخباراروپاجهان

قوانین سختگیرانه بریتانیا ، پایانی برای رویای پناهندگی

قوانین سختگیرانه جدید دولت بریتانیا نگرانی های زیادی را برای مهاجران و همچنین مدافعان حقوق پناهجویان ایجاد کرده، است.

دولت بریتانیا در حالیکه یک نخست وزیر هندی تبار آنرا هدایت می کند  لایحه قانون پناهندگی سختگیرانه جدیدی را به پارلمان این کشور ارائه کرده که شرایط اخذ پناهندگی را بسیار مشکل می‌کند.

دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواسته که به تعهدات بین المللی در قبال پناهجویان احترام بگذارند. وی در بیانیه‌ای گفت: ضروری است که نمایندگان پارلمان انگلیس از تصویب قوانینی که با تعهدات بین المللی بریتانیا ناسازگار است جلوگیری کنند.

متعاقباً مجلس عوام بریتانیا پیش نویس قانون (لایحه مهاجرت غیرقانونی) ارائه شده توسط دولت را مورد بحث و بررسی قرار داد که قرار است راه را برای پناهندگی افرادی که به طور نامنظم وارد بریتانیا شده اند، مسدود کند.

دولت انگلیس می خواهد پناهجویانی که عموما از خاک فرانسه و با عبور از کانال مانش با قایق‌های کوچک قصد مهاجرت به انگلستان دارند را منصرف کند. علاوه بر شورای اروپا، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)  نیز نسبت به تصویب این پیش نویس شدیداً انتقاد کرده است.

بر پایه اصلاحات پیش نویس قانون جدید هرکس بدون اجازه وارد این کشور شود بازداشت و اخراج خواهد شد در حالیکه قوانین موجود اجازه اخراج یا دیپورت مهاجران را نمی دهد.

نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بریتانیا، روز یکشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۲۳ به اسکای نیوز گفت: این برخلاف تعهدات بریتانیا بر اساس کنوانسیون بین المللی پناهندگان است.

طبق قانون جدید تمام افرادی که خارج از مرزهای قانونی بریتانیا وارد این جزیره می شوند، تا یک ماه بازداشت خواهند شد. آنها سپس به وطن خود یا – در صورت مخاطره آمیز بودن – به رواندا یا کشور دیگری دیپورت می شوند. بر اساس این قواعد سختگیرانه حق تقاضای مجدد پناهندگی نیز باید از آنها گرفته شود.

پیش نویس قانون جدید در حالی نگرانی ها را در این زمینه تشدید می کند که دولت بریتانیا قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد مهاجران غیر قانونی را به کشور آفریقایی رواندا اخراج کند، حتی اگر دادگاه حقوق بشر اروپا (EGMR) این کار را در کوتاه مدت ممنوع کند. روزنامه تلگراف گزارش داد که در پیش نویس جدید، ماده ای گنجانده شده است که اجازه می دهد دستورات این نهاد اروپایی طبق قانون 39 (EGMR) نادیده گرفته شوند.

بر اساس قوانین جدید، تقریباً همه مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد انگلیس می‌شوند باید در اقامتگاه‌هایی مانند پایگاه‌های نظامی سابق یا خوابگاه‌های دانشجویی بازداشت و سپس به رواندا یا کشورهای دیگر اخراج شوند.

کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا یکی از خطرناک ترین آبراه‌های جهان است. با وجود این، تنها در سال گذشته بیش از 45000 مرد، زن و کودک از این کانال عبور کردند. آنها معمولا از آلبانی، افغانستان یا سوریه می‌آیند و امید به زندگی امن تر و بهتر در بریتانیا دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا