اخبارافغانستانجهان

محکومیت طالبان توسط “شیعه رایتس واچ” بخاطر رد کردن درخواست تدریس فقه شیعه در دانشگاه ها

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ”، اقدام گروه طالبان را بخاطر رد کردن درخواست تدریس فقه شیعه در دانشگاه ها، محکوم کرد.

گفته می شود، وزارت آموزش عالی حکومت طالبان، درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای صدور مجوز آموزش فقه جعفری در سیستم آموزشی این کشور را رد کرده است.

“شیعه رایتس واچ” با صدور بیانیه ای در این باره که نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسید، تاکید کرد که ممنوعیت تدریس فقه جعفری در دانشگاه های افغانستان، نشان دهنده شکست هرگونه تلاش برای اجرای طرح و برنامه های بازسازی افغانستان بر اساس چارچوب تفاهم مشترک است.

این بیانیه افزود: بدین ترتیب، بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط مقام های گروه طالبان در رسانه ها مبنی بر اراده این گروه برای مشارکت دادن گروه های مختلف جامعه در بازسازی سیستم کلی افغانستان، محکوم به شکست است.

بیانیه مذکور ضمن “ظالمانه” خواندن اقدام اخیر طالبان، در ادامه نوشته: مقام های طالبان، در دیدارهای مختلف خود با چهره ها و نمایندگانی از پیروان مذهب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، ادعا کرده بودند که قصد دارند در بازسازی افغانستان، از همه گروه ها، طیف ها و قومیت ها استفاده کنند اما اقدام اخیر، غیر واقعی بودن این ادعا را اثبات کرده و نشان دهنده به حاشیه راندن عمدی و برنامه ریزی شده ای از سوی طالبان در حال انجام است که در واقع مشکل اصلی کشور افغانستان است و ریشه این مشکل، عدم مشارکت دادن همه قومیت ها است و موجب انتشار نفرت و بی ثباتی در سراسر این کشور شده است.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ” همچنین حکومت طالبان را به بازنگری مجدد در سیاست ها و تصمیم های “ظالمانه” خود مانند تصمیم اخیر دعوت کرد و این گروه را به عمل و پایبندی به تعهدات داخلی و خارجی خود فراخواند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا