آمریکااخبارجهان

25 نوامبر روزجهانی رفع خشونت علیه زنان

سازمان ملل متحد 25 نوامبر ( چهارم آذر ) را به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان نامگذاری کرد. همه ساله در این روز فعالان حقوق زنان به بررسی ابعاد خشونت علیه زنان می پردازند.

سازمان ملل متحد در هفتم اکتبر 1999 طی نشست مجمع عمومی خود 25 نوامبر (چهارم آذر) را به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان نامگذاری کرد.

25 نوامبر 1960 خواهران میرابال در جمهوری دومینیکن توسط رافائل تروخیو دیکتاتور وقت این کشور به جوخه اعدام سپرده شدند و این انگیزه ای جهانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان در دنیا شد اما در بعد جهانی چهل سال بعد به نتیجه رسید.

در سال 1993 عنوان بین المللی “رفع خشونت علیه زنان” در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد و شش سال بعد به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان مجددا با آرای اکثریت کشورهای عضو به تصویب رسید.

فعالان حقوق زنان همواره تلاش می کنند بمناسبت 25 نوامبر به تبیین انواع خشونت علیه زنان بپردازند و سطح آگاهی های عمومی را نسبت به این نوع خشونت‌ها ارتقاء بدهند.

در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همواره منش و رفتار با زنان و دختران الگویی مناسب برای جوامع بشری بوده و هست. امامان شیعه علیهم السلام نه تنها با زنان و دختران خود رفتاری به دور خشونت و سایر رذایل اخلاقی داشتند بلکه همواره با رفق و مدارا و مهربانی با ایشان برخورد می کردند.
در این میان نوع رفتار پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله با حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها و نیز رابطه امام علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین الگوی مبارزه با خشونت علیه زنان در تمامی اعصار محسوب می شود آنهم در دوره ای که جوامع عرب جاهلی زن را زنده به‌گور کرده و بیشترین تحقیر و ظلم و تبعیض را نسبت به زنان روا می داشتند.

مسلمان آزاده امسال در روز جهانی رفع خشونت علیه زنان از جامعه بین‌الملل، سازمان‌های حقوق بشر و دولت‌های دموکراتیک خواست تا قوانین و رویه‌های خود را برای حقوق زنان به‌روزرسانی کنند و خواستار اجرای عدالت برای این بخش، به‌ویژه در مناطق درگیری در خاورمیانه شد.
این سازمان در پیامی که به خبرگزاری اخبار شیعه رسیده است، اعلام کرده که گزارش های حقوق بشر در چند سال گذشته حاکی از نقض فزاینده حقوق زنان به ویژه مواردی است که در معرض خشونت فیزیکی و اخلاقی و محرومیت‌های اجباری از حقوقی‌ست که توسط قانون اساسی و قوانین بین المللی و محلی تضمین شده است.

از سوی دیگر و در ایران زنان و دختران متاسفانه از قربانیان سیستماتیک خشونت هستند. به ویژه در پی مرگ پر ابهام مهسا امینی در جریان بازداشت توسط پلیس ایران که در پی آن خشونت علیه زنان در جامعه ایران بار دیگر در صدر توجه افکار عمومی داخل و خارج این کشور قرار گرفت و موجب بروز موج اعتراضی گسترده‌ای شد که بیش از سه ماه است اکثر استانهای ایران را ملتهب کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا